Národné štandardy zamestnaní
Inovácie a SWOT
Vnútorná strategická analýza
- Všeobecné finančno–ekonomické ukazovatele za sektor
- Sektorovo špecifické ukazovatele zamestnanosti
- Vývojové tendencie v oblasti ľudských zdrojov
- Identifikácia kritických a kľúčových činiteľov
O sektore
Charakteristika vývojových tendencií v sektorovej štruktúre NSP/SRI v oblasti:
- Demografickej skladby ľudských zdrojov a regionálnych aspektov trhu práce vo väzbe na vzdelanie a odmeňovanie zamestnancov
- Ľudských zdrojov a inovácií
- Alokácie ľudských zdrojov v procesoch produkcie výrobkov a poskytovania služieb
- Pracovných úrazov a distribúcie voľných pracovných miest
- Hospodárskych výsledkov, osobných nákladov, dynamiky pracovnoprávnych vzťahov a regionálnej distribúcie UoZ
- Ekonomických výsledkov, zamestnanosti a odmeňovania
- Uplatňovania ľudských zdrojov z hľadiska veku, pohlavia a podielu zamestnancov podľa krajov
- Uplatňovania ľudských zdrojov z hľadiska vzdelania, dodatočnej potreby pracovných síl
- Uplatňovania ľudských zdrojov z hľadiska očakávaných disparít
- Vplyv pandémie COVID-19 na vývoj nezamestnanosti
- Rodové a regionálne aspekty zmien na trhu práce zasiahnutom pandémiou
- Vekové aspekty vplyvu pandémie nového koronavírusu na trh práce
- Vplyv pandémie koronavírusu na trh práce z hľadiska úrovne zručností uplatňovaných na pracovných miestach
- Dynamika úrovne a špecializácie zručností sektorovo špecifických pracovných síl v rokoch 2019 a 2021
- Maximalizácia výkonnosti zamestnancov, ich efektívne využívanie a dlhšie pracovné uplatnenie, minimalizácia úrazovosti a chorobnosti
- Vitalita zamestnávateľských subjektov
- Transformácia výrobkov, služieb a realizovaných procesov
Charakteristika a poslanie sektora v horizonte do roku 2030
Hlavným cieľom subjektov verejnej správy je plnenie základných úloh štátu a zabezpečovanie služieb občanom. Verejná správa ako taká je tvorená komplexným systémom mnohých subjektov, a to tak v podmienkach štátnej správy, ako aj územnej samosprávy. Poslaním územnej samosprávy je správa vecí verejných, poskytovanie služieb občanom a investičné a rozvojové aktivity územnej samosprávy.
Základnou hodnotou determinujúcou fungovanie celého sektora verejnej správy je verejný záujem, ktorý prináša prospech celej spoločnosti a nie jednotlivcom, respektíve konkrétnym subjektom verejnej správy. Pri realizácii takéhoto cieľa ide v konkrétnych prípadoch o vykonávanie celého spektra činností, ktorými verejný sektor plní svoje úlohy nielen na úrovni štátnej správy, ale aj samosprávy. Ide o zásadný rozdiel oproti súkromnému sektoru, ktorého subjekty fungujú v konkurenčnom prostredí a ich primárny cieľ spočíva v maximalizácii zisku. Je preto prirodzené, že tomu zamestnávatelia súkromného sektora prispôsobujú aj politiku riadenia ľudských zdrojov, od ktorej očakávajú zabezpečenie vysoko kvalifikovanej pracovnej sily.
Napriek zrejmej odlišnosti cieľov verejného sektora a súkromného sektora, musí byť aj vo verejnej správe zabezpečené zamestnávanie vysoko odborných a kvalifikovaných zamestnancov, bez ktorých nie je možné tieto ciele riadne napĺňať. Aby si ich však verejná správa získala a udržala, musí viac ako inokedy prejaviť konkurencie schopnosť voči súkromnému sektoru a zlepšiť nastavené pracovné podmienky.
Ľudské zdroje patria medzi najdôležitejšie faktory úspechu akejkoľvek organizácie bez ohľadu na jej typ či veľkosť, čo rovnako platí aj v podmienkach verejnej správy. Viacero prístupov, ktoré sa aplikujú v rámci manažmentu ľudských zdrojov v súkromnom sektore je aplikovateľných aj na podmienky štátnej správy, avšak je pri tom potrebné zohľadniť jej špecifickosť. Tá spočíva najmä v jej veľkosti a štruktúre, ale hlavne v tom, že predstavuje určitú formu verejnej politiky a je predmetom verejného záujmu.
Dôležitými piliermi modernizácie verejnej správy, ktorá reaguje na zmeny a prispôsobuje im svoje ciele, nástroje a spôsoby riadenia, je aj zvýšenie efektívnosti, digitalizácia a personálny rozvoj vo všetkých štruktúrach verejnej správy. Zvýšenie efektívnosti v oblasti rozvoja ľudských zdrojov nemusí znamenať vždy zníženie počtu zamestnancov za účelom šetrenia verejných financií, ale mala by predovšetkým zohľadniť meniace sa potreby na strane občanov a racionalizáciu postupov a metód v rámci systému verejnej správy.
Pre ďalšie smerovanie sektora bude preto kľúčové identifikovať problémy v oblasti zamestnávania, ponúknuť možné riešenia na ich odstránenie, a nájsť spôsob, ako reagovať na výzvy, pred ktorými dnes verejná správa stojí.
Zvyšovanie úrovne výkonu verejnej správy i práce zamestnancov vo verejnom sektore predpokladá vecnú previazanosť odvetvových stratégií a koncepcií, podporu dialógu so zástupcami z neziskového sektora a občanmi.
S ohľadom na uvedené skutočnosti, je opodstatnené, aby vo verejnej sfére pracovali zamestnanci, ktorí svojou odbornou úrovňou, znalosťami, kompetenciami a morálnou integritou prispievajú k riadnemu fungovaniu spoločnosti.
Novinky zo sektora
-
Vyhodnotenie funkčnosti a efektívnosti Sektorovej rady pre verejné služby a správu
-
Etický kódex a problematika age-managementu – Sektorová rada pre verejné služby a správu definovala priority na poprojektové obdobie
-
Verejná správa potrebuje inovácie
-
Sektor pre verejnú správu a služby potrebuje absolventov so širokým zameraním
-
Analytické dáta o ľudských zdrojoch vo verejnej správe odhaľujú nástrahy budúceho vývoja
-
Stratégia rozvoja ľudských zdrojov v sektore verejných služieb a správy v horizonte 2030