>
>
>
>
Vonkajšia strategická analýza prostredia (SWOT analýza) – sektor chémia – Slabé stránky
Vonkajšia strategická analýza prostredia (SWOT analýza) – sektor chémia – Slabé stránky
Weaknesses – Slabé stránky:
- Nedostatočný záujem detí a mládež o štúdium v STEM odboroch.
- Väčšina veľkých podnikov v sektore je v zahraničnom vlastníctve. O rozvoji a technickej obnove chemickej produkcie rozhodujú, až na malé výnimky, zahraničné centrály. Táto skutočnosť má
- význam (do budúcnosti ešte vzrastie) aj pri personálnom obsadení technicko-technologických oddelení jednotlivých chemických podnikov. Prenos inovačných prvkov riadených z materskej spoločnosti bude zabezpečovaný iba nevyhnutným personálnym obsadením v závodoch.
- Nepriaznivý postoj verejnosti voči chemickým výrobám, z dôvodu zaťaženia životného prostredia. Tento trend je masívne podporovaný i centrálnymi orgánmi štátnej moci a neustále sa zhoršujúcimi legislatívnymi podmienkami a to i v prípadoch, keď sa jedná o významné investície do oblasti zlepšenia vplyvov na životné prostredie. Je potrebné personálne zabezpečiť odborníkov, pre oblasť chémie, schopných na vysokej profesionálnej úrovni vysvetliť význam chémie pre rozvoj spoločnosti, pre dosiahnutie cieľov EÚ v rámci energetiky i v rámci životného prostredia do roku 2050.
- Vysoká náročnosť štúdia chemických odborov. Výrazným trendom v poslednom období sa stáva nevyvážená skladba pomeru študujúcich na VŠ v chemických odboroch. Prevaha žien oproti mužom dosahuje pomer 80:20.
- Nedostatok odborov na úrovni vysokých škôl pre veľké množstvo podnikov produkujúcich výrobu plastových výrobkov. Tie sú napojené nielen na automobilový priemysel.
- Celkové starnutie populácie bude viesť k výraznej generačnej výmene pracovnej sily v horizonte do 20 rokov.
- Zapojenie žiakov a žiačok do duálneho vzdelávania nie je dostatočne vysoké, a to aj z dôvodu nebezpečnosti výrobných prevádzok v sektore.
- Prakticky všetky základné suroviny je nutné pre chemický priemysel dovážať (ropa, zemný plyn, KCl, anilín…). Táto skutočnosť si vyžaduje pre budúcnosť personálne posilniť odborníkov schopných transformovať súčasnú výrobnú štruktúru chemického priemyslu SR na chemické špeciality s vysokou mierou pridanej hodnoty. Pre dosiahnutie tohto cieľa bude potrebné personálne posilniť odborníkov nielen z oblasti chémie, ale zabezpečiť i projektantov a realizátorov výstavby chemických výrob.
- Na Slovensku už nie je technologický výskum chemických výrob, čo spôsobuje veľké zaostávanie za inovačnými trendami zahraničnej konkurencie a zároveň spôsobuje odchod výskumných pracovníkov do zahraničia.
- Chemické výroby sú energeticky náročné a technologicky mnohé sú oproti svetovým výrobcom zastarané.
- Nedostatok investičného kapitálu a vlastných zdrojov v chemickom a biotechnologickom priemysle SR.
- Nedostatočná podpora výskumu a vývoja spojená s odchodom kvalifikovaných pracovníkov z tejto oblasti.
- Slabé uplatnenie absolventov chemických odborov VŠ v SR napriek trendom vývoja v sektore.
- Pružnosť adaptácie VŠ študijných programov.
- Absolútne nevyhovujúci počet absolventov SŠ v oblasti spracovania plastov v SR (viac ako 10 rokov iba jediná škola vychovávala, aj to len jeden odbor vhodný pre plastikárske odvetvie).
- Nedostatočné prepojenie študentov chemických odborov VŠ s praxou (stáže, riešenie problémov firiem, spolupráca s budúcim zamestnávateľom, štipendijný program).
- Nedostatočná angažovanosť študentov v oblasti výskumu v oblasti spracovania plastov (či už základného alebo aplikovaného) z dôvodu, že v oblasti spracovania plastov materiálový výskum sa v SR realizuje veľmi obmedzene.
- Slabá podpora na základných školách (kariérne poradenstvo) pre štúdium na SOŠ chemického zamerania.
- Nedostatočná prepojenosť vzdelávacieho systému s potrebami trhu práce a nedostatočná podpora odborov vzdelávania pripravujúcich absolventky a absolventov pre sektor súvisiaca malou pružnosťou adaptácie študijných programov a nevhodným spôsobom financovania vysokoškolského štúdia.
- Nízka kvalita vedomostí študentov stredných škôl v prírodovedných odboroch.
- Odliv kvalitných študentov do zahraničia a nízky záujem zahraničných študentov o štúdium na Slovensku.
- Málo motivujúci systém odmeňovania tvorivých zamestnancov.