>
>
>
>
PESTLE analýza – sektor chémia – Sociálne
PESTLE analýza – sektor chémia – Sociálne
Povedomie o chémii vo verejnosti/u spotrebiteľov
- Vo všeobecnosti pretrváva mienka v spoločnosti, že chemický priemysel a priemysel vyrábajúci výrobky z plastov prinášajú ľuďom samé negatíva. Verejnosť si neuvedomuje, že bez existencie uvedeného priemyslu by neexistovala prevažná časť produktov (napr. že počas pandémie nebyť plastikárskeho priemyslu, obalového priemyslu – prevažne na báze fólií, vriec, atď., by došlo k oveľa horšiemu rozšíreniu vírusu medzi ľuďmi).
- Psychologicko-sociálny kontext. Biologizácia najmä chemických a farmaceutických technológií zlepší environmentálny obraz týchto výrob v spoločnosti.
Vplyv médií
- Mienkotvorný vplyv médií a jeho dopad na zmýšľanie občanov je vysoký. Preto by bolo potrebné chemický priemysel (vrátane spravovania plastov) viac pozitívne zviditeľniť, zabezpečovať mu proaktívne PR. Spracovať ucelený PR systém pre chemický a farmaceutický priemysel s dôrazom na vzdelávanie od najmenších žiakov až po študentov univerzít tretieho veku (viď. BASF KID s Lab).
Vzdelanosť a vzdelávací systém
- Prepájanie zmien v praxi s obsahom štúdia žiakov SOŠ s podporou a aktívnou účasťou zamestnávateľov a študentov VŠ. Zvýšenie podielu inovatívnych vzdelávacích metód a foriem výučby na podporu inovatívneho myslenia samotných žiakov.
- Trvalé posilňovanie pripravenosti učiteľov a majstrov odborného výcviku na úrovni SOŠ zvládnuť generáciu „Z“ a jej potreby – (napríklad udržania pozornosti, zavádzanie inovačných metód vzdelávania, motivácia žiakov, zodpovednosť k firme, zamedziť odchodu do iných ľahších odvetví…).
- Rekvalifikačné programy zamerané najmä na odborníkov uprostred ich kariéry s cieľom podporiť ich začlenenie do stále viac napredujúceho sektora; modulárny prístup k prispôsobeniu vzdelávania a odbornej prípravy osobitným potrebám tohto sektora.
- Zapojenie priemyslu/zamestnávateľov: spolupráca pri vývoji inovácií vo vzdelávaní cielených odborníkov, vrátane podnikových fáz, ktoré zlepšujú praktickú zložku a znižujú náklady. Vypracovanie systému štipendijných programov benefitov, prípadne ďalších motivačných programov.
Sociálne problémy
- Prostredníctvom vhodne prakticky zavedeného systému obehového hospodárstva (lepší a harmonizovanejší separovaný zber, triedenie a ďalšie spracovanie) zainteresovať veľkú skupinu obyvateľstva do systému triedenia, separácie a následného spracovania odpadu ako novej alebo inovovanej suroviny (sociálne podniky).
- Pre udržateľnosť reťazca obehovej ekonomiky bude musieť časť/skupina kvalifikovanejšej pracovnej sily zabezpečovať vyššie úrovne obehového hospodárstva a to na úrovni recyklácie, opráv alebo renovovania starých výrobkov, či dokonca aj zabezpečiť zmeny využívania výrobkov.