Poštové služby
Poštové služby predstavujú hlavný nástroj komunikácie a výmeny informácií, plnia dôležitú úlohu, ktorá prispieva k cieľom sociálnej, hospodárskej a územnej súdržnosti v EÚ. Poštové siete sa vyznačujú významným územným a sociálnym rozmerom, keďže umožňujú univerzálny prístup k základným miestnym službám. Poštové služby, ako služby všeobecného hospodárskeho záujmu, majú významnú úlohu pri dosahovaní efektívneho jednotného trhu EÚ.
Trh poštových, finančných a logistických služieb v SR sa v posledných rokoch významne zmenil a v nasledujúcom období možno očakávať ďalšie zmeny spôsobené najvýznamnejšími faktormi, ktoré sa dajú zhrnúť do hlavných trendov:
- permanentný pokles listovej pošty a jej elektronická substitúcia (digitalizácia),
- dynamický pozitívny vývoj v oblasti balíkových služieb, ktorý je stimulovaný rozvojom elektronického obchodu,
- zrýchlenie eCommerce a požiadavky na nové riešenia pre doručovanie adresátovi,
- rastúci počet zásielok z tretích krajín (Ázie),
- potreba urýchliť obnovu výrobných (informačných) technológií a automatizácie,
- zvyšujúce sa nároky na mobilné aplikácie, spoľahlivosť, rýchlosť a kvalitu doručenia vrátane informácie o priebehu doručenia,
- nedostatok pracovnej sily v exponovaných regiónoch SR.
Z dôvodu potreby reakcie na dynamicky sa meniace prostredie a situáciu na poštovom trhu prechádza sektor poštových služieb v SR transformáciou, v rámci ktorej sa plánuje:
- optimalizácia pobočkovej siete vrátane rušenia neefektívnych a nepovinných pobočiek,
- optimalizácia procesov logistiky, spracovania a doručovania zásielok spojená so zmenou modelu doručovania (motorizácia doručovania, integrácia kuriérneho a listového doručovania),
- optimalizácia počtu zamestnancov pri dodržaní vyššieho rastu produktivity práce pred rastom priemernej mzdy,
- úprava pracovných podmienok orientovaná na zvýšenie spokojnosti zamestnancov,
- digitalizácia služieb a presun činností do „on-line“ priestoru,
- rozšírenie siete externých samoobslužných zariadení – automatizovaných poštových terminálov (BalíkoBOXy) na podaj a dodaj zásielok v režime 24/7,
- širšie využitie elektronizácie a mobilnej komunikácie v spojení s proaktívnym presmerovaním zásielok na pobočky/BalíkoBOXy,
- optimalizácia portfólia produktov a služieb,
- rozšírenie ekologického vozidlového parku.
Pri nastavovaní smerovania sektora je potrebné vychádzať zo schválených medzinárodných a národných strategických dokumentov. Zoznam predmetných dokumentov, využitých pri tvorbe Sektorovej stratégie rozvoja ľudských zdrojov, je súčasťou Prílohy č. 1.