vysoko kvalifikovaná pracovná sila pre systém poskytovania zdravotnej starostlivosti podporená medzinárodnými dokumentmi, ktorými je SR viazaná v súlade s Lisabonskou zmluvou 1),2)
stálosť pracovného miesta, možnosť uplatnenia zdravotníckych pracovníkov u rôznych poskytovateľov zdravotnej starostlivosti na trhu práce
regulované zdravotnícke povolania, mobilita zdravotníckych pracovníkov v rámci trhu práce členských štátov EÚ
rozvoj technológií – eHealth umožňuje zhromažďovať vysoko kvalitné dáta, zlepšuje kontinuitu informačného toku, odborný dohľad, monitorovanie výkonnosti zdravotníckych systémov a zvyšuje transparentnosť, zodpovednosť za poskytované služby s ohľadom na bezpečnosť pacienta
vysoký záujem mladých ľudí o zdravotnícke povolania lekár, zubný lekár (záujem prevyšuje 3 až 5 násobok kapacitných možností VŠ), aj s ohľadom na demografický vývoj
možnosť poskytovania stabilizačných pôžičiek študentom dennej formy bakalárskeho štúdia ošetrovateľstva na slovenských VŠ
vzájomná spolupráca vzdelávacích inštitúcií a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti pri zabezpečovaní praktickej výučby študentov v jednotlivých zdravotníckych odboroch (v rozsahu a za podmienok upravených osobitnými predpismi)
existencia systému ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov vo všetkých zdravotníckych povolaniach definovaných v § 27 zákona č. 578/2004 Z. z.
zabezpečenie bezpečnosti pacienta pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti zdravotníckymi pracovníkmi – sústavným vzdelávaním v súlade s najnovším poznaním vedy a výskumu, Zákonníkom práce (5 dní na sústavné vzdelávanie), legislatívou EÚ
realizácia rezidentského programu (podpora financovania špecializačného štúdia zdravotníckych pracovníkov štátom)
povinnosť sústavného vzdelávania zdravotníckych pracovníkov a hodnotenia sústavného vzdelávania
optimálne podmienky pre dobrý kariérny rast v rezorte zdravotníctvo
Hospodárska a sociálna rada SR vytvára podmienky na aktívnu spoluprácu a komunikáciu členov v sektore zdravotníctvo
spolupráca MZ SR, profesijných združení, občianskych združení, odborných spoločností, vzdelávacích ustanovizní, ďalších právnických a fyzických osôb v zdravotníctve s príslušnými orgánmi a inštitúciami členských štátov EÚ vo veciach súvisiacich s výkonom zdravotníckeho povolania
pôsobenie viacerých odborových a profesijných organizácií v rezorte zdravotníctvo
uzatváranie kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa v rezorte zdravotníctvo
Zákonník práce umožňuje existenciu viacerých pracovných pomerov zdravotníckych pracovníkov u rôznych zamestnávateľov
Slabé stránky
rôzni držitelia informácií o zdravotníckych pracovníkoch a ich odmeňovaní, problémom je kvalita, úplnosť, včasnosť, pravdivosť a dostupnosť údajov z jednotlivých zdrojov, miera ich aktualizácie, ako aj kompatibilita a porovnateľnosť s ostatnými dostupnými údajmi
úroveň a kvalita pracovných podmienok v zdravotníckych zariadeniach (zastarané materiálno-technické vybavenie niektorých pracovísk, nevhodné priestorové podmienky, a i.)
limitované zdroje (ľudské, finančné, materiálno-technické, IT, a i.)
systém financovania zdravotníckych zariadení – v spojení s limitovaným objemom zdrojov zdravotného poistenia a vysokým podielom mzdových nákladov na celkových nákladoch zdravotníckych zariadení – predstavujú ekonomické faktory, ktoré významne ovplyvňujú a limitujú schopnosť zamestnávateľov zvyšovať zamestnanosť, prijímať absolventov do jednotlivých zdravotníckych povolaní a optimalizovať svoju personálnu a mzdovú politiku
zamestnávatelia nemajú povinnosť prijímať absolventov do jednotlivých zdravotníckych povolaní, aby priebežne plánovali a obnovovali ľudské zdroje
absencia štandardov výberového konania absolventov u zamestnávateľov/v zdravotníckych zariadeniach
neexistujúca stratégia kariérneho rozvoja zdravotníckych pracovníkov
absencia štandardného „firemného“ systému vzdelávania a rozvoja zamestnancov, ktorý rešpektuje ekonomické a personálne potreby zdravotníckeho vzdelávania
absentujúca identifikácia vzdelávacích potrieb zdravotníkov, vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov – nesprávne určenie normatívov na vzdelávanie študenta s ohľadom na potreby ľudských zdrojov rezortu
existujúci systém ďalšieho vzdelávania, v jednotlivých zdravotníckych povolaniach – získaná špecializácia predstavuje špecifický faktor ovplyvňujúci dostatok/nedostatok zdravotníckych pracovníkov (predovšetkým lekárov) v príslušnom medicínskom odbore, ako aj mieru uplatnenia sa zdravotníckeho pracovníka v rezorte zdravotníctva a mimo rezort zdravotníctva (vnútorná a vonkajšia mobilita)
dlhá doba štúdia/odbornej prípravy na povolanie, potrebná na získanie odbornej spôsobilosti v niektorých zdravotníckych povolaniach
modernizácia vzdelávania medikov a študentov ošetrovateľstva, lekárov a sestier využívaním simulátorov výučby
odchod najtalentovanejších študentov a mladých vzdelaných ľudí do zahraničia
možnosť použitia kapacít (personálnych i priestorových) na lekárskych fakultách využívaných pri výučbe anglicky hovoriacich študentov na výučbu slovensky hovoriacich študentov (na LF v SR preferencia výučby v slovenskom jazyku pred výučbou v anglickom jazyku)
výška nákladov na štúdium zdravotníckych pracovníkov a reálne nízky počet absolventov vstupujúcich do praxe – slabá efektívnosť využívania štátom vynakladaných zdrojov ako aj vzdelávacích kapacít jednotlivých stredných a vysokých škôl
chýbajúca stratifikácia nemocníc a tak lepšie rozloženie zdravotníckych pracovníkov, špecialistov v systéme zdravotnej starostlivosti
nízka alokácia finančných prostriedkov pre plánovanie ľudských zdrojov v zdravotníctve
základný limitujúci faktor na zlepšenie odmeňovania zdravotníckych pracovníkov predstavujú disponibilné zdroje
objem disponibilných zdrojov zdravotníckych zariadení ovplyvňujú zmluvné vzťahy so zdravotnými poisťovňami
súbeh viacerých predpisov upravujúcich odmeňovanie zamestnancov v zdravotníctve (zdravotníckych a nezdravotníckych pracovníkov) na úrovni jednotlivých zamestnávateľov, ktoré upravujú zákonné nároky zamestnancov rôznym spôsobom a v rôznej výške a ktorý v spojení s limitovaným objemom zdrojov komplikuje (prípadne znemožňuje) dohodnutie a nastavenie systému odmeňovania v rozsahu a za podmienok upravených v Zákonníku práce (rovnaký prístup, zákaz diskriminácie, diferenciácia odmeňovania v závislosti od náročnosti skutočne vykonávaných pracovných činností a dosahovaných výsledkov)
chýbajúce údaje o migrácii zdravotníckych pracovníkov
regulované systémy odmeňovania (verejná služba a štátna služba) nie sú dostatočne motivačné, nepodporujú, ale naopak znižujú záujem o výkon zdravotníckeho povolania, resp. pôsobia ako významný motivačný faktor pre zmenu zamestnávateľa
problémové udržanie/stabilizovanie zdravotníckych pracovníkov po získaní odbornej spôsobilosti na špecializované pracovné činnosti u pôvodného zamestnávateľa
absentujúce rôzne motivačné faktory ovplyvňujúce ochotu / neochotu zdravotníckych pracovníkov cestovať za prácou (v SR / do zahraničia)
na rozdiel od ústavných zdravotníckych zariadení – ambulantní lekári (špecialisti) / prevádzkovatelia ambulancií (všeobecných, špecializovaných) nie sú povinní ani motivovaní zamestnávať absolventov a vychovávať nových lekárov špecialistov (za účelom zabezpečenia kontinuity poskytovanej ambulantnej starostlivosti)
limitujúce zapojenie samosprávnych krajov, obcí a miest do udržania pracovnej sily zdravotníkov v regiónoch a neatraktívnych oblastiach
angažovanie zdravotných poisťovní na zabezpečení kontinuity poskytovania zdravotnej starostlivosti prostredníctvom úhradových mechanizmov
absencia špecialistov v niektorých zdravotníckych povolaniach a potenciálny nedostatok niektorých špecializácií zdravotníckych povolaní
prelínanie kompetencií sestier a praktických sestier/zdravotníckych asistentov
Príležitosti
zvýšenie kvality spracúvaných zdravotných dát, prepojenie zainteresovaných subjektov v ich vzájomnom poskytovaní a ich využívanie
zlepšenie kvality vzdelávania v zdravotníckych odboroch. Zameranie sa na rozvoj kompetencií, zručností pre 21. storočie a tímovú prácu v multidisciplinárnom tíme.
vytvorenie konzorcií poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, najmä univerzitných a fakultných nemocníc s vysokými školami, za účelom prípravy budúcich zdravotníckych pracovníkov
optimalizovanie podmienok zvýšenia počtu prijímaných študentov do doktorského študijného programu všeobecné lekárstvo
zabezpečenie financovania špecializačného štúdia na lekárskych fakultách
motivovanie lekárskych fakúlt k udržaniu a rozširovaniu odborov špecializačného štúdia
rozšírenie možností rezidentského štúdia aj na iné špecializačné odbory ako všeobecné lekárstvo a pediatria
stanovenie presných počtov jednotlivých špecializácií za jednotlivé kraje k presne definovaným dátumom, zohľadnenie dĺžky špecializácie (všeobecný lekár – 3 roky, špecialista 5-6 rokov)
v prípade nenaplnenia kapacity rezidentského programu lekármi zo Slovenska (EÚ), umožnenie štúdia za rovnakých podmienok aj lekárom z tretích krajín
propagácia a pravidelné aktualizovanie informácií o voľných miestach pre rezidentov na stránkach MZ SR ako aj na stránkach lekárskych fakúlt
zabezpečenie generačnej výmeny ambulantných lekárov: garancia pracovnej pozície pre absolventa rezidentského štúdia v oblasti, v ktorej sa špecializoval
rozšírenie možností poskytovania stabilizačných pôžičiek študentom stredných zdravotníckych škôl
zlepšenie podmienok v odbore za účelom zatraktívnenia odboru ošetrovateľstvo (zvyšovanie miezd, rozširovanie kompetencií v závislosti od vzdelania, skvalitňovanie vzdelávania (prípravy na povolanie a profesijného rozvoja), navyšovanie štipendií pre študentov ošetrovateľstva, stabilizačné príspevky študentom ošetrovateľstva)
podpora stáží na národnej úrovni
podpora zahraničných stáží
prispôsobenie vzdelávania a tréningových programov novým technologickým riešeniam v zdravotníctve a inováciám
využívanie digitálnych a iných technológií (telemedicína a teleošetrovateľstvo), ktoré umožnia jednotlivcom aj komunitám identifikovať zdravotné potreby, zúčastňovať sa plánovania a poskytovania zdravotných služieb a zohrávať aktívnu úlohu pri udržiavaní vlastného zdravia a duševnej pohody
zavedenie systematického prognózovania pracovnej sily v zdravotníctve, pri analýze trhu práce v zdravotníctve
príprava na budúce potreby zdravotných systémov, maximalizovanie tvorby pracovných miest
podpora komunitnej a integrovanej zdravotnej starostlivosti s orientáciou na potreby obyvateľstva, personalizácia zdravotnej starostlivosti
zlepšenie pracovných podmienok zdravotníckych pracovníkov (investície do novej medicínskej techniky, modernizácia nemocníc, atď.)
zabezpečenie zdravotníckych pracovníkov prostredníctvom bezpečného pracovného miesta, primeraného pracovného zaťaženia, kontinuálneho vzdelávania a možností profesionálneho rozvoja, kariérneho postupu, stimulov na podporu rodinného života a životného štýlu, príplatkov za sťažené pracovné podmienky, príspevkov na bývanie, vzdelávanie z grantov
vytvorenie databázy, zoznamu zdravotníckych pracovníkov pracujúcich v iných rezortoch (miera pôsobenia a možnosť uplatnenia sa mimo rezort zdravotníctva) a v neštátnych zdravotníckych zariadeniach
starnúca populácia (vrátane zdravotníckych pracovníkov) zvyšuje dopyt po službách zdravotnej starostlivosti, čo predstavuje výzvy na zefektívnenie systému poskytovania zdravotnej a dlhodobej starostlivosti, ako aj spôsobu využívania kompetencií zdravotníckych pracovníkov
zlepšenie investícií do zdravotnej infraštruktúry a zníženie nerovnosti z hľadiska poskytovania zdravotnej starostlivosti na celoštátnej, regionálnej a miestnej úrovni
politiky zamerané na zabezpečenie a udržanie potrebného počtu zdravotníckych pracovníkov si vyžadujú spoluprácu a podporu na úrovni viacerých rezortov
riešenie migrácie a emigrácie zdravotníckych pracovníkov, získanie nezamestnaných zdravotníckych pracovníkov späť do zdravotníctva
podpora spolupráce členských krajín EÚ – prognózovanie, plánovanie, výchova a vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov, zber a výmena informácií o zdravotníckych pracovníkoch pôsobiacich v jednotlivých členských krajinách
vytvorenie platformy na spoluprácu v oblasti prognózovania zdravotníckych pracovníkov EÚ a plánovania pracovných síl so zameraním na:
lepšie objasnenie a zosúladenie terminológie,
lepšie monitorovanie zdravotníckych pracovných síl prostredníctvom dostupných aktuálnych údajov,
aktualizované údaje o mobilite a migračných trendoch v EÚ,
smernice na kvalitatívnu a kvantitatívnu metodológiu plánovania zdravotníckych pracovných síl,
nárast kvalitatívnych a kvantitatívnych plánovacích kapacít,
odhad potrieb budúcich zručností a kompetencií zdravotníckych pracovníkov,
platformu spolupráce na nájdenie možných riešení očakávaného nedostatku zdravotníckych pracovníkov,
zvýšenie vplyvu plánovania a prognózovania zdravotníckych pracovníkov na politické rozhodovanie
nastavenie cien výkonov zdravotnými poisťovňami tak, aby primerane zohľadňovali cenu práce zdravotníckych služieb
možnosť čerpania finančných prostriedkov na rozvoj a vzdelávanie z fondov EÚ a grantov
spolupráca WHO a SR na rôznych projektoch
Hrozby
migrácia zdravotníckych pracovníkov do ekonomicky silnejších štátov (lepšie pracovné podmienky, interpersonálne vzťahy, lepšie finančné ohodnotenie a i.)
neatraktívnosť povolania vysokoškolského pedagóga na lekárskej fakulte a na fakulte ošetrovateľstva
nepriaznivá veková skladba pedagógov v zdravotníckych odboroch, nemožnosť ich získania bez zlepšenia ich postavenia a adekvátneho motivačne pôsobiaceho finančného ohodnotenia
strata motivácie realizovať odbornú prípravu a garantovať špecializačné štúdium na lekárskych fakultách pre nedostatok finančnej motivácie k tejto činnosti
preferovanie špecializácie: všeobecný lekár v krátkom čase spôsobí nedostatok ostatných špecializácií
neodborné zasahovanie politiky do odbornej prípravy sestry, prípadne aj iných regulovaných povolaní
odklon od európskeho smerovania rozvoja zdravotníckych služieb pre pacienta
porušenie článku 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a hrozba sankcií pre SR
obmedzené financovanie ďalšieho sústavného vzdelávania zdravotníckych pracovníkov zamestnávateľmi – pri súčasnej povinnosti zdravotníckeho pracovníka sústavne sa vzdelávať – predstavuje (v spojení s limitovanými zdrojmi a nízkymi zárobkami) taktiež jeden z faktorov ovplyvňujúcich záujem/nezáujem o výkon príslušného zdravotníckeho povolania
zahraniční zdravotnícki pracovníci (najmä z tretích krajín) po dosiahnutí kvalifikácie a odpracovaných rokoch odchádzajú za vyhovujúcejšími podmienkami do iných štátov EÚ
neschopnosť systému zabezpečiť kvalitné zdravotné služby pre pacienta
hromadný odchod ambulantných lekárov a sestier na dôchodok
nepriaznivá veková štruktúra zdravotníckych pracovníkov v spojení s relatívne širokou možnosťou uzatvárať viaceré pracovné pomery ovplyvňuje kvalitu a dostupnosť zdravotnej starostlivosti (vysoká vyťaženosť zdravotníckych pracovníkov a ich nedostatočný oddych môže mať negatívny vplyv na bezpečnosť pacienta, ako aj zdravie samotných zdravotníckych pracovníkov)
viacnásobné pracovné pomery zdravotníckych pracovníkov (vysoký počet a celkový rozsah úväzkov) a miera zosúladenia pracovného a rodinného života – chýbajúci systém kontroly dodržiavania práv a povinností vyplývajúcich z jednotlivých zmluvných vzťahov (chýba vzájomná koordinácia harmonogramov práce a realizácie jednotlivých pracovnoprávnych vzťahov u jednotlivých zamestnávateľov)
nízka úroveň odmeňovania v niektorých zdravotníckych povolaniach je často dôvodom na zmenu zdravotníckeho povolania – na ďalšie štúdium zamerané na získanie odbornej spôsobilosti aj pre výkon iného a následne lepšie odmeňovaného zdravotníckeho povolania
nízka úroveň platby poistného za poistencov zo strany štátu vplýva na neatraktivitu práce lekárov najmä pri ambulantnej zdravotnej starostlivosti
vysoký podiel mzdových nákladov na celkových nákladoch zdravotníckych zariadení
v rezorte zdravotníctva pôsobia viaceré odborové a profesijné organizácie – reprezentujúce rôzne (niekedy protichodné) záujmy – to sťažuje nastavenie optimálnej a nediskriminačnej personálnej a mzdovej politiky na úrovni príslušného zamestnávateľa
časté zmeny legislatívy
slabá informovanosť odbornej verejnosti o plánovaných integrovaných centrách
politické zasahovanie do manažmentu zdravotníctva
tvorba minimálnej siete poskytovateľov ambulantnej zdravotnej starostlivosti v rámci krajov a okresov vytvára veľkú nerovnomernosť v dostupnosti služieb
negatívny vplyv priemyslu a poľnohospodárstva na kvalitu ovzdušia a kvalitu potravín (pesticídy, umelé hnojivá), znečistenie vody, pôdy (emisie), životné prostredie (riziká na pracovisku, hluk, chemikálie, vibrácie)
nestabilné legislatívne prostredie, časté schvaľovanie nesystematických poslaneckých návrhov bez analýzy v doložkách vybraných vplyvov
pri predpokladanom demografickom vývoji (starnutie obyvateľstva) budú výdavky na dlhodobú sociálno-zdravotnú starostlivosť výrazne rásť
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci operačného programu ľudské zdroje.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.