osobnosť a tvorivosť učiteľa/ pedagogického/ odborného zamestnanca, schopnosť rýchlo sa adaptovať na nové podmienky dištančného vzdelávania
jasne nastavený systém kvalifikačných predpokladov pedagogických, odborných zamestnancov, trénerov a inštruktorov
príprava pedagógov na poskytovanie záujmovej mimoškolskej činnosti a kreatívnych činností nad rámec štátneho vzdelávacieho programu
záujem pedagogických zamestnancov o ďalšie vzdelávanie
aktívna účasť učiteľov na formovaní triedy ako spoločenstva a tým aj účasť na formovaní školy; schopnosť ovplyvňovať život mladých aj mimo školského prostredia
vysoká miera autonómie škôl a zodpovednosti zamestnancov
celodenné pôsobenie pedagógov na rozvoj osobnosti v internátnej škole
neformálne metódy práce so žiakmi a s mládežou
existencia špičkových pracovníkov, tímov a špičkových pracovísk, uznávaných doma i vo svete v niektorých odboroch
dostatočná ponuka a variabilita študijných programov
primeraná kapacita ľudských zdrojov, vrátane dobrovoľníkov v športových kluboch na lokálnej úrovni
existencia špičkových trénerov a športovcov uznávaných doma i vo svete v niektorých športových odvetviach
popis štandardov zamestnaní v Národnej sústave povolaní
zapojenie sa do testovania PIAAC
iniciatívy smerujúce k systémovým zmenám
rôznorodosť poskytovateľov vzdelávania
vytváranie väzieb s praxou cez vybudované vedecké parky, výskumné centrá a s využitím ďalšej infraštruktúry budovanej v laboratóriách fakúlt viacerých univerzít umožňujúcich vytváranie nových interdisciplinárnych študijných programov a prinášajúce skvalitnenie podmienok pre ľudské zdroje
Slabé stránky
nízke finančné ohodnotenie a pokles spoločenského statusu pedagogických, odborných aj nepedagogických zamestnancov
absencia hodnotiacich kritérií kvality škôl a školských zariadení, procesov a výstupov vzdelávania
odliv mladých, talentovaných študentov, absolventov, vedcov a špičkových pracovníkov do zahraničia
nedostatok kvalifikovaných pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve
nedostatok školských špeciálnych pedagógov a pedagogických asistentov (inkluzívne tímy)
nedostatok nepedagogického personálu (technicko-hospodársky zamestnanec) v regionálnom školstve
nedostatočná príprava pedagogických zamestnancov na inklúziu, na prácu s deťmi, ktoré majú zdravotné znevýhodnenie, poruchy učenia a individuálnu starostlivosť o nadané deti
nedostatočná príprava pedagogických zamestnancov na prácu s komunitou rodičovskej verejnosti
nedostatočne rozvinuté mäkké zručnosti, nedostatočné jazykové znalosti, digitálne zručnosti zamestnancov, využívanie inovatívnych (aktivizujúcich) metód a foriem výchovno-vzdelávacej činnosti
vysoká miera feminizácie v učiteľskom povolaní
nedostatok skúseností a schopností pedagogických a odborných zamestnancov špeciálnych škôl participovať a implementovať projekty medzinárodnej spolupráce
nízky záujem o pedagogické povolanie, vrátane malého záujmu praktikov do zapojenia do odborného vzdelávania a prípravy
nedostatočná podpora pedagogického rozvoja učiteľov odborných predmetov; chýbajúci systém podpory a ďalšieho vzdelávania vysokoškolských učiteľov
vysoké školy sa neprofilujú a nešpecializujú na základe vedecko-výskumnej činnosti
neexistujúci systém uznávania výsledkov neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa
nedostatočný filter pri prijímacom konaní
nedostatočná implementácia systému dvojitých kariér športovcov
neexistujúci systém a finančný nástroj na podporu vzdelávania dospelých
nedostatočné využívanie fondov EÚ, nepripravenosť ľudských zdrojov čerpať, pripravovať a riešiť grantové projekty
absencia jednotného informačného systému
Príležitosti
pripravovaná Stratégia celoživotného vzdelávania a celoživotného poradenstva Slovenskej republiky na roky 2021 – 2030
stabilné a dostatočné financovanie výskumu a inovácií ako nevyhnutný predpoklad kvalitného vzdelávania
ukotvenie vzdelávania dospelých do vzdelávacieho systému SR
zavedenie kritérií kvality vzdelávacích, výchovných a výskumných inštitúcií
budovanie konkurencieschopnejších a silnejších vysokých škôl
nové mechanizmy Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo pre hodnotenie kvality študijných programov vysokých škôl s vplyvom na existenciu katedier
dôraz na kvalitu výstupov s následkom zmeny metodiky financovania
monitorovanie a prognózovanie vzdelávacích potrieb a potrieb trhu práce
vyššia podpora procesov sebahodnotenia škôl a rozvoja založeného na školou identifikovaných rozvojových cieľoch
sflexibilnenie kvalifikačného systému a modularizácia študijných a učebných programov
vyššia podpora rozvoja kľúčových spôsobilostí, ktoré sa priamo premietajú do kvality výchovno-vzdelávacieho procesu
vyššia podpora profesijného rozvoja, ponuka kvalitných programov celoživotného vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov
vytvorenie systému na kontinuálne vzdelávanie vysokoškolských učiteľov
príprava vedecko-výskumných pracovníkov v súlade s potrebami praxe
vyššia participácia pedagogických a odborných zamestnancov na inovačných zmenách v školstve
uplatňovanie inovatívnych postupov a IKT inovácií v odbornej príprave zamestnancov v školstve, trénerov a športovcov
podpora inkluzívnych tímov
možnosti realizácie nových projektov z fondov EÚ; intenzívnejšie zapájanie škôl do multilaterálnych a bilaterálnych projektov, výziev, aktívne zapájanie sa učiteľov do projektov prinášajúcich pridanú hodnotu učiteľom a škole a skvalitňovanie vyučovania
využiť možnosť čerpania eurofondov na zavedenie systému uznávania výsledkov neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa
rozsiahle praktické skúsenosti učiteľov všetkých stupňov škôl s výučbou cez internet
Hrozby
reformy nedostatočne reflektujúce potreby trhu práce a celého sektora
časté legislatívne zmeny a časté striedanie exekutívy vedúce k nestabilite prostredia
nepriaznivý demografický vývoj
vysoký priemerný vek pedagogických zamestnancov; neadekvátna generačná výmena
nedostatok finančných prostriedkov v systéme výchovy a vzdelávania, aj v rámci neformálneho vzdelávania mládeže, dospelých
znižovanie úrovne znalostí a kvality vzdelávania
nezáujem o povolanie – nízky počet absolventov VŠ v praxi
nárast stresových situácií v školách a ich negatívny vplyv na duševné zdravie učiteľov
ohrozenie poradenských služieb pri špeciálnych školách
počet detí so zdravotným znevýhodnením v kombinácii s poruchami správania a učenia sa rastie – ohrozenie pedagogických zamestnancov „vyhorením“
nedostatok zamestnancov v špeciálnych výchovných zariadeniach
nedostatok špecializovaných škôl a školských zariadení a diagnostických centier pre deti s poruchami autistického spektra a iných pervazívnych porúch
riziko nárastu neodborne odučených hodín
nedostatočná pripravenosť absolventov vysokých škôl na pedagogickú prácu z dôvodu nízkeho zastúpenia praktického vyučovania
silný vplyv digitalizácie, automatizácie a robotizácie na zmeny na trhu práce, prenášajúci sa do potreby radikálnej obmeny programov odborného vzdelávania a prípravy
absencia pracovných pozícií na škole – kariérový poradca, školský psychológ, sociálny pedagóg, špeciálny pedagóg
nerovnomerný počet učebných odborov k pomeru študijných odborov – slabá motivácia žiakov o štúdium učebných odborov
digitálna negramotnosť
znižujúca sa telesná a pohybová zdatnosť mladej generácie
nevyhovujúce podmienky pre športovanie detí a mládeže na základných a stredných školách
nebudovanie systému zabezpečenie kvality vzdelávania dospelých
neexistujúci finančný nástroj na podporu vzdelávania dospelých
neexistencia fungujúceho systému dobre organizovaných služieb celoživotného kariérového poradenstva
nedostatočné prepojenie teoretických znalostí s praktickou implementáciou
odliv mozgov do zahraničia
absencia primerane financovaných pracovných pozícií pre špičkových odborníkov
aktuálny systém financovania vedy vedie vysoké školy k napĺňaniu viac kvantitatívnych ako kvalitatívnych ukazovateľov a má negatívny vplyv na kvalitu prípravy študentov
atomizácia výskumu ako dôsledok nestability a nedostatočného financovania, ktorá zabraňuje koncentrácii zdrojov a kapacít
slabé príležitosti a možnosti pre nezáujem investorov o Slovensko
absencia ucelenej a teoreticky rozpracovanej metodiky online vzdelávania na všetkých stupňoch škôl a jej faktická neexistencia pri vzdelávaní dospelých
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci operačného programu ľudské zdroje.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.