Špecialista samosprávy pre sociálne služby

Špecialista samosprávy pre sociálne službyŠpecialista samosprávy pre sociálne služby je samostatný odborný pracovník, ktorý disponuje znalosťami systému sociálnych služieb a špecifík jednotlivých typov sociálnych služieb, disponuje znalosťami z oblasti sociálnej práce a sociálnych procesov, sociálnej prevencie aj intervencie. V rámci sprostredkovania sociálnych služieb erudovane aplikuje metódy a techniky sociálnej práce. Špecialista samosprávy pre sociálne služby pri zabezpečovaní sociálnych služieb pre obyvateľov danej obce alebo mesta spolupracuje najmä so zriaďovateľmi sociálnych služieb, samosprávnymi orgánmi, s vyššími územnými celkami, poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, s úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny, sociálnou poisťovňou. Vie sa orientovať v informačnom softvéri sociálnych služieb a v databáze sociálnych služieb. Koordinuje aktivity jednotlivcov, ktorí sa uchádzajú o poskytovanie sociálnych služieb....
Sektorová rada
Sektorová rada pre zdravotníctvo, sociálne služby
Kód/revízia
496761/1
Garant
Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR
Alternatívne názvy
SKSociálny pracovník samosprávy
Odporúčaná úroveň vzdelania
T ?
SKKR
Úroveň 7
EKR
Úroveň 7
ISCED 2011
767
Regulácie
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovnými právnymi predpismi:
Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
Poznámka: Odborná spôsobilosť na výkon odborných činností sociálnej práce sa získava nadobudnutím vysokoškolského vzdelania druhého stupňa v študijnom odbore sociálna práca.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Výkon tohto zamestnania nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax nevyžaduje.
ISCO-08
3359
SK ISCO-08
3359022
ESCO
V súčasnosti nemá ekvivalent v klasifikácii ESCO.
SK NACE Rev. 2
Q88
CPA 2015
Q88
Príslušnosť k povolaniu
3359022

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
7
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
7
Matematická gramotnosť
7
Digitálna gramotnosť
7
Mediálna gramotnosť
7
Environmentálna gramotnosť
7
Ekonomická a finančná gramotnosť
7
Občianske kompetencie
7
Technická gramotnosť
7
Zdravotná gramotnosť
7
Sociálne kompetencie
7
Osobnostné a emocionálne kompetencie
7
Schopnosť učiť sa
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
V
Vodcovské schopnosti
V
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
V
Analytické myslenie
V
Kritické myslenie
V
Strategické a koncepčné myslenie
V
Telesná zdatnosť
E
Manuálna zručnosť
E
Tvorivosť (kreativita)
P

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
právne predpisy z oblasti ochrany osobných údajov v informačných systémoch
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
sociálne zabezpečenie a jeho systém
Príznak: Sektorová(21) ?
Špecifikácia: Etapy transformácie sociálnej sféry v Slovenskej republike, aktuálna sociálna politika v legislatívnom zázemí Slovenskej republiky, systém sociálneho zabezpečenia (sociálne poistenie, sociálna pomoc, sociálna podpora).
Perspektíva: Aktuálna
7
informačné systémy verejnej správy pre prácu s cieľovou skupinou
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: znalosť obsahovej náplne informačných systémov verejnej správy
Perspektíva: Aktuálna
7
základy komunikácie, komunikačné zručnosti, metódy alternatívnej komunikácie
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Verbálne a neverbálne komunikačné zručnosti s dôrazom na načúvanie a empatický prístup ku klientom. Riešenia krízových situácií a konfliktov.
Perspektíva: Aktuálna
7
teoretické a metodologické východiská sociálnej práce a interdisciplinárne súvislosti sociálnej práce
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: Teórie sociálnej práce, postavenie sociálnej práce v kontexte iných vedných odborov; sociálno-filozofické a etické základy sociálnej práce; sociologické základy sociálnej práce; psychologické základy sociálnej práce; právne základy sociálnej práce; ekonomické základy sociálnej práce a základné znalosti z odboru štatistiky, demografie, potrebné pre uskutočňovanie úloh sociálnej práce; sociálno-pedagogické a sociálno-andragogické základy sociálnej práce; politologické základy sociálnej práce a i.
Perspektíva: Aktuálna
7
teoretické koncepty sociálnej politiky
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: Aplikovaná sociálna politika, teória a prax, objekty a subjekty sociálnej politiky, modely sociálnej politiky, nástroje sociálnej politiky, sociálna politika na medzinárodnej úrovni, typológie a funkcie sociálneho štátu, vplyv demografického vývoja na sociálnu politiku, typy rodinnej politiky a motivačné nástroje populačnej politiky; zdravotná politika v legislatívnom ukotvení (choroba, invalidita, pracovná neschopnosť, kompenzácia ťažkého zdravotného postihnutia), riešenie chudoby v legislatíve (hmotná núdza, životné minimum); aktuálne trendy sociálnej politiky vo vzdelávaní (inteligenčný rast, potreba duálneho vzdelávania); politika zamestnanosti a politika trhu práce (aktívne a pasívne nástroje v riešení nezamestnanosti); komunálna sociálna politika; financovanie sociálnej politiky, mimovládny sektor a jeho funkcie v systéme sociálnej politiky; participácia a účasť v sociálnej politike (sociálne partnerstvo, tripartizmus, kolektívne vyjednávanie a kolektívne zmluvy).
Perspektíva: Aktuálna
7
supervízia v sociálnej práci
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: Cieľ a zameranie supervízie v sociálnej práci, typy supervízie, formy supervízie, štruktúra supervízie, techniky používané pri supervízii.
Perspektíva: Aktuálna
7
inkluzívne prístupy a princípy zmocňovania
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: Úvod do problematiky inklúzie, ľudsko-právny prístup, medzinárodné právne akty a právne akty záväzné pre našu republiku v oblasti inklúzie; individuálne plánovanie, budovanie podporných sietí, sieťovanie a multidisciplinárna spolupráca; princípy zmocňovania; možnosti sociálneho pracovníka pri tvorení inkluzívneho prostredia.
Perspektíva: Aktuálna
7
teórie, formy a metódy sociálnej práce
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: Hlavné prístupy v sociálnej práci; životná situácia a sociálne fungovanie; základné princípy sociálnej práce; metódy sociálnej práce s jednotlivcom, rodinou, skupinou a komunitou; metódy používané vo všetkých spoločensko-vedných disciplínach – analýza, syntéza, indukcia, dedukcia, ďalej diagnostické metódy, metódy hodnotenia a ďalšie.
Perspektíva: Aktuálna
7
užívateľská znalosť všetkých aplikácií národného informačného systému sociálnych služieb
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: znalosť informačného systému, orientovanie sa v databáze poskytovateľov sociálnych služieb
Perspektíva: Budúca
7
sociálne služby
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: Znalosť sociálnych služieb, náplň jednotlivých typov sociálnych služieb, zákona o sociálnych službách.
Perspektíva: Aktuálna
7
kvalita sociálnych služieb
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
cieľové skupiny žiadateľov o poskytovanie sociálnych služieb
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: cieľové skupiny potenciálnych prijímateľov sociálnych služieb, špecifiká jednotlivých druhov cieľových skupín - zdravotne ťažko postihnutí, ľudia s psychiatrickými diagnózami, seniori, opustení alebo osamelí ľudia, ľudia v núdzi - bez domova, týrané ženy, osamelé matky s deťmi
Perspektíva: Aktuálna
7
profesijná etika v sociálnej práci
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: Etické princípy sociálnej práce.
Perspektíva: Aktuálna
7
pomoc v hmotnej núdzi
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
sledovanie legislatívnych predpisov a ich zmien týkajúcich sa poskytovania sociálnych služieb v SR
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: znalosť legislatívy a nariadení vlády súvisiacej s oblasťou poskytovania sociálnych služieb
Perspektíva: Aktuálna
7
orientácia v informačných systémoch sociálnych služieb
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: pre výkon sprostredkovania sociálnych služieb je odborný pracovník povinný ovládať informačný systém sociálnych služieb, musí sa vedieť orientovať v jednotlivých druhoch sociálnych služieb, musí vedieť vyhľadávať dostupnosť vybraných sociálnych služieb
Perspektíva: Budúca
7
aplikovanie ustanovení zákona o sociálnych službách v oblasti sprostredkovania sociálnych služieb
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: znalosť jednotlivých druhov sociálnych služieb, ich obsahová náplň, znalosť procesu prijímania klientov
Perspektíva: Aktuálna
7
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
7
plánovanie a realizácia vlastného profesijného rozvoja
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
vypracovanie plánu sociálnej intervencie, vrátane rozsahu, druhu a potreby sociálnych opatrení
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
vyhodnocovanie účinnosti poskytnutej pomoci
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
analýza problémov a možností v rôznych oblastiach sociálnej sféry
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
sociálne diagnostikovanie
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
vyvíjanie, implementovanie, rozširovanie, prispôsobovanie a lokalizovanie foriem a metód sociálnej práce
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
uplatňovanie právnych predpisov pri nakladaní s osobnými údajmi
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
vedenie sociálnej dokumentácie klientov
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
práca s databázou poskytovateľov sociálnych služieb
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: orientácia v jednotlivých druhoch sociálnych služieb uvedených v databáze poskytovateľov
Perspektíva: Budúca
7
navrhovanie foriem sociálnej pomoci
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
poskytovanie základného sociálneho poradenstva
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
poskytovanie pomoci a podpory v oblasti inklúzie klientov, ktorí takúto pomoc potrebujú v dôsledku rôznych faktorov
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
poskytovanie krízovej intervencie, sociálneho poradenstva a podpory zameranej na riešenie nepriaznivej sociálnej situácie
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
profesionálna prezentácia vlastných stanovísk
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zastupovanie klienta v konaní pred súdmi, orgánmi verejnej moci a inými právnymi subjektmi
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
vytváranie podpornej siete klienta, sieťovanie a koordinovanie činnosti multidisciplinárneho tímu odborníkov a podpornej siete klienta
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
dodržiavanie etických princípov sociálnej práce
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
vykonávanie sociálnej prevencie, vrátane depistážnej činnosti, zameranej na cielené a včasné vyhľadávanie jedincov, ktorí sa môžu ocitnúť alebo sa už ocitli v nepriaznivej sociálnej situácii
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
využívanie IT zručností na používanie aplikácií evidencie a manažmentu klienta v národnom informačnom systéme sociálnych služieb
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
realizácia sociálnych intervencií
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
konštruktívne riešenie krízových situácií a konfliktov
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
spolupráca s manažérmi a špecialistami z iných odvetví
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Tlačoviny, textové dokumenty
Zákony, vyhlášky, nariadenia
Odborná literatúra

Profil práce

Charakter činností
Odborné nemanuálne práce ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.