Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Lektor/Lektorka vo vzdelávaní dospelých

Lektor/Lektorka vo vzdelávaní dospelýchLektor/Lektorka vo vzdelávaní dospelých plánuje, realizuje a vyhodnocuje vzdelávacie aktivity zamerané na dospelé osoby v rôznych oblastiach ich osobného, profesijného a občianskeho rozvoja. Pri výučbe zohľadňuje špecifiká dospelých učiacich sa, princípy edukácie dospelých, potreby konkrétnych cieľových skupín a skupinovú diverzitu – vrátane vekových, kultúrnych či sociálnych rozdielov, ako aj špecifík znevýhodnených skupín a zásad inklúzie. Ovláda andragogickú terminológiu, legislatívny rámec (napr. Zákon č. 292/2024 Z.z. o vzdelávaní dospelých), typológie vzdelávania (formálne, neformálne, informálne učenie sa) a princípy efektívneho učenia dospelých. Rozumie motivačným faktorom a bariéram vo vzdelávaní, využíva skúsenosti účastníkov ako dôležitý prvok vzdelávacieho procesu. Ovláda metodiku identifikácie vzdelávacích potrieb, stanovovania cieľov, výberu a aplikácie vhodných vzdelávacích metód a foriem a zásady využívania didaktických pomôcok. Ovláda moderné technológie využívané p...
viac...
Sektorová rada
Sektorová rada pre vzdelávanie, výchovu a šport
Kód/revízia
496106/4
Garant
Konfederácia odborových zväzov SR
Alternatívne názvy
ENAdult Educator
SKLektor ďalšieho vzdelávania
ENTrainer
Odporúčaná úroveň vzdelania
R ?
SKKR
Úroveň 6
EKR
Úroveň 6
ISCED 2011
665
Regulácie
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovným právnym predpisom:
Zákon č. 292/2024 Z.z. o vzdelávaní dospelých a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Výkon tohto zamestnania vyžaduje zákonom stanovený certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Osvedčenie o profesijnej kvalifikácii podľa zákona č. 292/2024 Z.z. o vzdelávaní dospelých a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 6 mesiacov.
ISCO-08
2320
SK ISCO-08
2320002
ESCO
768
SK NACE Rev. 2
P85
CPA 2015
P85
Príslušnosť k povolaniu
2320002

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
6
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
6
Matematická gramotnosť
6
Digitálna gramotnosť
6
Mediálna gramotnosť
6
Environmentálna gramotnosť
6
Ekonomická a finančná gramotnosť
6
Občianske kompetencie
6
Technická gramotnosť
6
Zdravotná gramotnosť
6
Sociálne kompetencie
6
Osobnostné a emocionálne kompetencie
6
Schopnosť učiť sa
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Vodcovské schopnosti
V
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
P
Analytické myslenie
P
Kritické myslenie
P
Strategické a koncepčné myslenie
V
Tvorivosť (kreativita)
P

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
rečníctvo, rétorika
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Princípy a štruktúru verejného prejavu, rečnícke prostriedky, význam paralingvistiky (intonácia, tempo, dôraz). Dramatické prvky v rečovom prejave.
Perspektíva: Aktuálna
6
metodika diagnostikovania a hodnotenia vo vzdelávaní dospelých
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Druhy hodnotenia (formatívne, sumatívne), metódy získavania spätnej väzby a ich význam pri zisťovaní vzdelávacích výsledkov a kvality programu.
Perspektíva: Aktuálna
6
metódy a formy práce v poradenskom procese
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Základné princípy andragogického poradenstva, typy poradenstva (individuálne, skupinové).
Perspektíva: Aktuálna
6
metódy identifikácie vzdelávacích potrieb a stanovovanie cieľov
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Systémový prístup vo vzdelávaní, etapy a metódy analýzy potrieb, klasifikácia edukačných cieľov (kognitívne, afektívne, psychomotorické), kritéria kladené na edukačné ciele (SMART), klasifikácia cieľov podľa úrovne ich generalizácie.
Perspektíva: Aktuálna
6
metódy, formy a obsah vzdelávania
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Vzťah obsahu vzdelávania k edukačným cieľom, spôsoby tvorby obsahu vzdelávania. Klasifikácia metód a foriem vzdelávania, podmienky ich výberu.
Fázy výučby (motivačná, expozičná, fixačná, diagnostická).
Obsahové špecifiká/charakteristiky základných druhov vzdelávania dospelých (ďalšie odborné vzdelávanie, záujmové vzdelávanie, občianske vzdelávanie…).
Perspektíva: Aktuálna
6
moderné technológie vo vzdelávaní dospelých
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Nástroje a technológie využívané v online vzdelávaní (LMS, prezentačné softvéry, interaktívne aplikácie), ich výhody a podmienky využitia.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: „Prevrátená učebňa“/hybridné vyučovanie
IoT Internet vecí / IIoT Priemyselný internet vecí
Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
Smart zariadenia a technológie
Digitálna komunikácia a online vzdelávanie
6
nástroje na zisťovanie kľúčových kompetencií
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Dostupné nástroje na zisťovanie úrovne kľúčových kompetencií a možnosti ich aplikácie vo vzdelávacom procese.
Perspektíva: Aktuálna
6
osobnosť a profesijné kompetencie lektora
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Kompetenčný rámec lektora vrátane odborných, andragogických a transverzálnych kompetencií, etických zásad a významu sebareflexie.
Perspektíva: Aktuálna
6
špecifiká učenia sa dospelých
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Charakteristiky dospelých učiacich sa, ich sociálne role, motivačné faktory, bariéry vo vzdelávaní a význam predchádzajúcich skúseností vo vzdelávacom procese.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Hromadné on-line vzdelávanie a on-line kurzy
6
terminológia, teoretické východiská a právne predpisy v oblasti vzdelávania dospelých
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Andragogická terminológia, základné teoretické východiská vzdelávania a učenia sa dospelých, princípy vzdelávania dospelých, legislatíva (Zákon č. 292/2024 Z.z. o vzdelávaní dospelých), cyklus andragogického procesu, typy vzdelávania a učenia sa dospelých (formálne, neformálne, informálne), obsah pojmov: kvalifikácia, kompetencia, hodnotiaci štandard.
Perspektíva: Aktuálna
6
zásady využívania didaktických pomôcok
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Typy a funkcie didaktických pomôcok, zásady ich výberu a spôsob využitia v závislosti od vzdelávacích cieľov a potrieb účastníkov.
Perspektíva: Aktuálna
6
psychológia
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Základné psychologické pojmy a princípy súvisiace s učením dospelých (motivácia, osobnosť, typológia osobnosti, kognitívne procesy).
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: E-knihy
6
zásady a techniky profesionálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Zásady efektívnej interpersonálnej komunikácie – verbálnej aj neverbálnej, vrátane aktívneho počúvania, poskytovania spätnej väzby, asertívneho správania a riešenia konfliktov. Formy neverbálnej komunikácie, ako sú mimika, gestika, proxemika a posturika, ich význam a vzájomná súvislosť s verbálnym prejavom vo vzdelávacom procese.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Info etika
Digitálna komunikácia a online vzdelávanie
6
právne predpisy v oblasti autorského práva
Príznak: Sektorová(21) ?
Špecifikácia: Autorský zákon č. 185/2015 Z. z. v súvislosti s uplatniteľnosťou vo vzdelávaní
Perspektíva: Aktuálna
6
zásady a právne normy súvisiace s ochranou osobných údajov
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Zákon o ochrane osobných údajov č. 18/2018 Z. z.
Perspektíva: Aktuálna
6
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Špecifikácia: Právne predpisy a zásady v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, verejného zdravia a požiarnej ochrany uplatniteľné vo vzdelávaní.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
rešpektovanie pravidiel ochrany osobných údajov v súlade s platnou legislatívou
Príznak: Sektorová(12) ?
Špecifikácia: Aplikovať zásady ochrany osobných údajov podľa zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov pri práci s účastníkmi vzdelávania – najmä pri zhromažďovaní, spracúvaní, uchovávaní a zdieľaní osobných údajov. Zabezpečiť dôvernosť a bezpečnosť údajov (napr. mená, kontakty, hodnotenia, dochádzka), informovať účastníkov o účele a rozsahu spracovania ich údajov a postupovať v súlade s pravidlami zverejnenými prevádzkovateľom (vzdelávacou inštitúciou).
Perspektíva: Aktuálna
6
uplatňovanie právnych predpisov v zmysle Autorského zákona
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Identifikovať a správne uplatňovať autorské práva pri tvorbe, úprave a používaní vzdelávacích materiálov v súlade s Autorským zákonom č. 185/2015 Z. z. Rozlišovať medzi voľným a chráneným obsahom, správne citovať zdroje, používať diela v rámci zákonných výnimiek (napr. vyučovacie účely), rešpektovať licenčné podmienky pri využívaní elektronických, online a multimediálnych materiálov a zabezpečiť, aby boli všetky použité zdroje vo výučbe legálne a eticky využívané.
Perspektíva: Aktuálna
6
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Špecifikácia: Aplikovať zásady bezpečného správania, informovať účastníkov o pravidlách BOZP, zabezpečiť bezpečné prostredie počas výučby.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
6
rozpracovanie obsahu vzdelávacích programov
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Vytvárať minútové scenáre, štruktúrovať obsah vzdelávacej aktivity, prispôsobiť ho cieľovej skupine a vybrať primerané didaktické pomôcky.
Perspektíva: Aktuálna
6
spolupráca pri spracovávaní štatistík o školeniach, reportov a kontrola efektivity rozpočtu
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Zbierať a spracovávať štatistické údaje o účasti, nákladoch a výsledkoch školení, vypracovávať reporty a prispievať k analýze efektivity vzdelávacích programov.
Perspektíva: Aktuálna
6
vyhodnocovanie účinnosti vzdelávacích programov a prijatie relevantnych opatrení
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Analyzovať výsledky hodnotenia vzdelávacích aktivít, identifikovať silné a slabé stránky a navrhovať opatrenia na zlepšenie kvality výučby.
Perspektíva: Aktuálna
6
vedenie dokumentácie o vzdelávacích podujatiach
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Viesť evidenciu účasti, záznam priebehu vzdelávania, spätnej väzby a výsledkov účastníkov vzdelávania, spracovávať dokumentáciu pre hodnotenie a certifikáciu.
Perspektíva: Aktuálna
6
poradenstvo v oblasti ďalšieho vzdelávania
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Viesť individuálne alebo skupinové rozhovory s cieľom pomôcť účastníkom pri riešení problémov s učením a v učení, ako aj identifikovať vhodné možnosti ďalšieho vzdelávania a kariérneho rozvoja.
Perspektíva: Aktuálna
6
komunikácia vo vzdelávaní dospelých
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Prenášať informácie zrozumiteľne, aktívne počúvať, využívať verbálnu a neverbálnu komunikáciu primerane situácii a zvládať komunikačné bariéry.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
Digitálna komunikácia a online vzdelávanie
6
práca so skupinou, riadenie skupinovej dynamiky, riešenie vzniknutých situácií, poskytovanie spätnej väzby v rámci ďalšieho vzdelávania
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Riadiť skupinové procesy, podporovať spoluprácu, riešiť konflikty a poskytovať konštruktívnu spätnú väzbu účastníkom počas výučby.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna komunikácia a online vzdelávanie
6
aplikovanie metód vzdelávania dospelých
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Vhodne zvoliť a aplikovať vzdelávacie metódy (napr. diskusia, simulácia, prípadové štúdie) v závislosti od cieľov a obsahu vzdelávania, špecifikám cieľovej skupiny a podmienok vzdelávania.
Perspektíva: Aktuálna
6
systémový prístup k ďalšiemu vzdelávaniu
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Identifikovať vzdelávacie potreby, formulovať ciele, projektovať obsah a metódy výučby, implementovať a vyhodnocovať vzdelávacie podujatia ako súčasť andragogického cyklu.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: E-knihy
Otvorené vzdelávacie možnosti
6
používanie digitálnych technológií a nových médií v rámci lektorskej činnosti
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Vytvárať a využívať digitálne prezentácie, aplikovať interaktívne nástroje (napr. online kvízy, ankety), pracovať s LMS systémami a prezentačnými softvérmi.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: „Prevrátená učebňa“/hybridné vyučovanie
Hromadné on-line vzdelávanie a on-line kurzy
IoT Internet vecí / IIoT Priemyselný internet vecí
Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
Smart zariadenia a technológie
Digitálna komunikácia a online vzdelávanie
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Učebné a didaktické pomôcky (interaktívne tabule, prezentačná technika, mikrofóny, simulátory a pod.)
Telo ako pracovný prostriedok
Hlas (umelecký hlasový prejav, napr. moderátor, spevák, dabovač)
Tlačoviny, textové dokumenty
Odborná literatúra
Zákony, vyhlášky, nariadenia

Profil práce

Charakter činností
Práce v oblasti výchovy a vzdelávania ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?
Netradičný, originálny postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.