Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Botanik

BotanikBotanik je odborník, ktorý samostatne vykonáva botanický výskum v terénnych alebo laboratórnych podmienkach v rámci inštitúcií zameraných na vedu, výskum a ochranu prírody a krajiny. Botanik skúma rastlinnú ríšu, vrátane jej vývoja, plánuje a koordinuje jej starostlivosť, vykonáva systematický popis a triedenie rastlín. Botanik má uplatnenie v akademickom prostredí na školách prírodovedného zamerania (resp. na univerzitách, kde sa vyučuje botanika), vo výskumných ústavoch, v štátnych inštitúciách ochrany prírody a krajiny, v prírodovedeckých oddeleniach múzeí, v súkromných firmách a nevládnych organizáciách zameraných na ochranu prírody a životného prostredia.
Sektorová rada
Sektorová rada pre poľnohospodárstvo, veterinárstvo a rybolov
Kód/revízia
496027/1
Garant
Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR
Alternatívne názvy
SKBotanik špecialista
SKBotanik pre ochranu prírody a krajiny
SKFytológ
Odporúčaná úroveň vzdelania
S ?
SKKR
Úroveň 7
EKR
Úroveň 7
ISCED 2011
766
Regulácie
Výkon tohto zamestnania nie je regulovaný osobitným právnym predpisom.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax nevyžaduje.
ISCO-08
2131
SK ISCO-08
2131005
ESCO
388
SK NACE Rev. 2
A01,M72
CPA 2015
A01,M72
Príslušnosť k povolaniu
2131005

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
7
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
7
Matematická gramotnosť
7
Digitálna gramotnosť
7
Mediálna gramotnosť
7
Environmentálna gramotnosť
7
Ekonomická a finančná gramotnosť
7
Občianske kompetencie
7
Zdravotná gramotnosť
7
Sociálne kompetencie
7
Osobnostné a emocionálne kompetencie
7
Schopnosť učiť sa
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Vodcovské schopnosti
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
V
Analytické myslenie
P
Kritické myslenie
P
Strategické a koncepčné myslenie
V
Telesná zdatnosť
E
Manuálna zručnosť
E
Tvorivosť (kreativita)
V

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
zásady formulovania, interpretovania, prezentovania a publikovania výsledkov výskumu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Systém prenosu výsledkov vedy a výskumu do praxe - Agricultural Knowledge and Innovation Systems (AKIS)
7
metódy výskumu a vývoja vo svojej oblasti
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zásady vedenia pracovného kolektívu
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
biológia
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
fyziológia rastlín
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
metódy odberu vzoriek v oblasti biológie
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
systematika a taxonómia
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
metódy a techniky terénneho výskumu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
botanika
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
choroby rastlín
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
anatómia a fyziológia rastlinnej bunky
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
metódy a postupy tvorby herbárov
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
metódy zisťovania údajov o meteorologických, klimatických a pôdnych podmienkach
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
pedológia
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
vplyv klimatickej zmeny na biosféru
Príznak: Sektorová(1) ?
Špecifikácia: Vedomosti z oblasti klimatológie, resp. biometeorológie a vplyvu prebiehajúcej zmeny klímy na biosféru a poznanie možných adaptačných opatrení.
Perspektíva: Aktuálna
7
štátny dozor v oblasti ochrany prírody a krajiny
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
systém a evolúcia rastlín
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
dendrológia
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
ochrana prírody a ekológia životného prostredia
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
geografické informačné systémy, postupy a metódy spracovania údajov
Príznak: Sektorová(14) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitalizácia, softverizácia
7
právne predpisy a pojmy v oblasti životného prostredia a jeho ochrany
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zásady tvorby a ochrany životného prostredia
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
ovládanie princípov a metód ochrany životného prostredia
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
7
vypracovanie odborných posudkov a stanovísk v odbore botanika
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zisťovanie údajov o meteorologických, klimatických a pôdnych podmienkach
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
laboratórne testy a interpretácia výsledkov
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
získavanie a spracovávanie údajov z terénneho výskumu
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
analýza dát prostredníctvom geografických informačných systémov
Príznak: Sektorová(14) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
samostatné riešenie výskumných úloh v rámci odbornej činnosti v oblasti botaniky
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
spracovanie koncepcií, štúdií a programov z hľadiska ochrany prírody v odbore botanika
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
vyhotovenie a archivovanie herbárových položiek
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
spracovanie štúdií vplyvu klimatickej zmeny na stanovištné podmienky rastlín
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
prieskum výskytu a rozšírenia rastlín
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
spracovanie a ukladanie odborných informácií v rámci botaniky a dát do príslušných databáz
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitalizácia, softverizácia
7
vyhľadávanie, spracovanie a vyhodnocovanie vedeckých informácií z odboru botanika, vrátane publikačnej činnosti v odbore
Príznak: Sektorová(1) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Systém prenosu výsledkov vedy a výskumu do praxe - Agricultural Knowledge and Innovation Systems (AKIS)
7
formulovanie, interpretovanie, prezentovanie a publikovanie výsledkov výskumu
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
7
poskytovanie informačného a konzultačného servisu
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
7
vedenie pracovného kolektívu
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Pracovný odev, obuv a osobné ochranné pracovné pomôcky
Ochrana dolných končatín (obuv, chrániče, podložky)
Ochrana horných končatín (rukavice, rukávy, podložky, chrániče)
Ochrana zraku a tváre (kukly, štíty, okuliare)
Ochrana celého tela (odevy, kombinézy, ochrana pred pádom, prikrývky)
Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Laboratórne pomôcky, prístroje a materiály
Laboratórne pomôcky a materiály (laboratórne sklo a porcelán, dávkovače kvapalín, pomôcky pre filtráciu, a pod.)
Základné laboratórne prístroje (mikroskopy, váhy, pipety, autoklávy, homogenizátory, odparky, termostaty a inkubátory, pH metre)
Analytické prístroje (na chromatografiu, spektrofotometriu, elektromigračné a elektroanalytické techniky, termické a mechanické)
Molekulárno-biologické (LifeScience) prístroje (PCR, izolačné stanice, kultivačné boxy, centrifúgy, fotodokumentačné zariadenia)
Strojno-technologické testovacie zariadenia poloprevádzkových rozmerov (stojno-technologické zariadenia na destiláciu, rektifiká
Tlačoviny, textové dokumenty
Odborná literatúra
Zákony, vyhlášky, nariadenia

Profil práce

Charakter činností
Odborné nemanuálne práce ?
Špecializované, tvorivé a vývojové práce ?
Riadiace práce ?

Postup práce
Bližšie neurčený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Vedenie úseku, odboru, útvaru, závodu a pod. ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.