Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Ktoré školy poskytujú najlepších energetikov pre trh práce?

02.08.2022

Ako je možné efektívne rozlíšiť vzdelávacie inštitúcie, ktorých absolventi  môžu pomôcť zabezpečiť konkurencieschopnosť pre svoje podniky, vytvárajú vysokú pridanú hodnotu, a od ktorých by sa iné vzdelávacie inštitúcie mohli inšpirovať? Do ktorej školy mám umiestniť svoje dieťa, ak mu chcem vytvoriť podmienky pre priaznivú budúcnosť? A kto by sa v tejto súvislosti mohol realizovať ako hodnotiteľ?

Odpoveďami na tieto otázky sa zaoberal Realizačný tím Národného projektu Sektorovo riadenými inováciami k efektívnemu trhu práce v Slovenskej republike (ďalej len „NP SRI“) v spolupráci so všetkými 24 sektorovými radami. Sektorové rady, ako nezávislé profesijné združenia odborníkov, reprezentujúce monitorovanie potrieb trhu práce v príslušných sektoroch národného hospodárstva, sú totiž zložené prevažne zo zástupcov zamestnávateľov. Kto by teda dokázal hodnotiť vzdelávacie inštitúcie lepšie ako tí, ktorí zamestnávajú ich absolventov?

Ranking poskytovateľov vzdelávania

Aktivita s názvom ”Ranking poskytovateľov vzdelávania” sa začala realizovať už v roku 2020. Realizačný tím SRI vtedy predstavil túto iniciatívu sektorovým radám na ich piatom rokovaní. Riešila sa vtedy najmä otázka kritérií a formy hodnotenia vzdelávacích inštitúcií. Členovia sektorových rád vtedy vyzdvihli dôležitosť kritérií ako sú: mzdy, nezamestnanosť, záujem o štúdium na danej inštitúcii, či zamestnanosť v odbore štúdia absolventov. Toto kritérium sa ukázalo ako jedno z kľúčových najmä pre Sektorovú radu pre energetiku, plyn a elektrinu.

Následne si každá sektorová rada vygenerovala množinu stredných a vysokých škôl a prislúchajúcich učebných / študijných odborov, resp. študijných programov. Členovia sektorových rád sa vyjadrovali k tomu, či chcú danú školu a vyučovací odbor či program hodnotiť, a či je pre ich sektor relevantný. Dôležitým míľnikom v tejto aktivite bolo upozornenie na adekvátne porovnávanie učebných a študijných odborov a študijných programov. Učebné a študijné odbory sa totiž zameriavajú na inú prípravu absolventov – či do výrobného prostredia, alebo na ďalšie štúdium. Rovnako pri vysokých školách, porovnávať bakalársky stupeň vzdelania s inžinierskym je bezpredmetné.

Ďalší krok bola príprava dotazníka na priradenie váh hodnoteným kritériám. Každý sektor má totiž svoje špecifiká, a podľa toho aj pristupuje k hodnoteniu. Pre technické odvetvia je dôležité najmä uplatnenie absolventov v sektore, zatiaľ čo pre iné je to najmä mzda alebo miera nezamestnanosti. Odborníci zo sektorových rád tak prostredníctvom online dotazníka porovnávali dôležitosť kritérií z  pohľadu ich potrieb, čo umožnilo ďalší progres.

Porovnať výsledky si môže každý

Výsledkom takmer dvojročnej snahy Realizačného tímu SRI je interaktívny nástroj na porovnávanie výsledkov podľa zadaných kritérií užívateľa. V nástroji je možné zadať porovnanie výsledkov podľa:

  • kraja sídla školy (s cieľom minimalizovať vplyv regiónu napríklad na kritérium miezd),
  • absolventov za celú školu, prípadne absolventov za vybraný stupeň vzdelania (učebné odbory, študijné odbory, študijné programy, atď.),
  • vlastných váh kritérií podľa preferencií užívateľa (finálny nástroj umožňuje užívateľovi zvoliť vlastné váhy pri všetkých porovnávaných kritériách).

Nástroj nájde svoje využitie u širokého spektra ľudí, ako sú najmä personálni manažéri, zriaďovatelia škôl či štatutári škôl, výchovní a kariérni poradcovia. Sektorová rada pre energetiku, plyn a elektrinu vidí jeho prínos najmä v súvislosti so skvalitňovaním odborného vzdelávania a prípravy, ktoré je nevyhnutné v súvislosti s prípravou ľudských zdrojov na Priemysel 4.0 a ich uplatnením na trhu práce.

Keď energetik, tak z týchto škôl!

Najlepšie stredné školy za Sektor energetika, plyn a elektrina (pri vybratí váh kritérií: 33 % mzdy, 33 % nezamestnanosť, 33 % práca v odbore) sú:

  • SOŠ, I. Krasku 491, Púchov,
  • SOŠ technická, Kozmálovská cesta 9, Tlmače,
  • SPŠ strojnícka a elektrotechnická, Fraňa Krála 20, Nitra,
  • SOŠ strojnícka, Pplk. Pľjušťa 29, Skalica,
  • Spojená škola, Štúrova 848, Detva.

Najlepšie vysoké školy na Slovensku (taktiež podľa kritérií mzdy, nezamestnanosť a práca v odbore (váhy 33 %, 33 %, 33 %) sú podľa nástroja:

  • Slovenská technická univerzita v Bratislave – Fakulta elektrotechniky a informatiky,
  • Akadémia ozbrojených síl generála Milana Rastislava Štefánika  – Vojenská fakulta,
  • Technická univerzita vo Zvolene – Fakulta environmentálnej a výrobnej techniky,
  • Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach – Prírodovedecká fakulta,
  • Technická univerzita v Košiciach – Fakulta elektrotechniky a informatiky.

Členovia Sektorovej rady pre energetiku, plyn a elektrinu vyjadrili názor, že zverejňovanie výsledkov aktivity Ranking poskytovateľov vzdelávania aj pre širokú verejnosť by malo pozitívny vplyv na zlepšenie efektivity vzdelávacieho systému. 

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.