Očakávané trendy v potrebe dopĺňania pracovných síl v sektore zdravotníctvo, sociálne služby v období 2019-2024
Zdroj: TREXIMA Bratislava
Vývoj nahradzujúceho a expanzného dopytu v sektore zdravotníctvo, sociálne služby v období 2019 – 2024
Zdroj: TREXIMA Bratislava
Celková dodatočná potreba v sektore zdravotníctvo, sociálne služby bude do roku 2024 na úrovni približne 34 tisíc osôb, z toho najviac v roku 2019 a najmenej v roku 2024. Pri analýze dodatočnej potreby pracovných síl je dôležité poznať aj to, akým spôsobom budú na trhu práce vznikať dodatočné pracovné príležitosti. Najviac pracovných miest uvoľnených v dôsledku odchodu pracovných síl z trhu práce (predovšetkým do starobného dôchodku) bude potrebné obsadiť v roku 2024. Najvyšší expanzný dopyt sa očakáva v roku 2019.
Identifikácia kritických a kľúčových činiteľov
Kritické a kľúčové činitele zdravotníctvo
Kritické činitele zdravotníctvo:
výkon pracovných činností zdravotníckymi pracovníkmi, na ktoré nezískali odbornú spôsobilosť,
zamestnávanie nekvalifikovanej pracovnej sily bez príslušnej odbornej spôsobilosti na výkon pracovných činností zdravotníckeho pracovníka,
nízke mzdy zdravotníckych pracovníkov (napr. v oblasti kultúry je vyšší priemerný mesačný hrubý príjem ako v zdravotníctve),
demografický vývoj v spoločnosti a nízka pôrodnosť žien,
výskyt sociálno-patologických javov, sociálnej a najmä príjmovej nerovnosti,
zraniteľnosť z hľadiska pravdepodobnosti výskytu a dopadov nepriaznivých javov, udalostí prírodnej povahy na ľudský systém, aj ekosystém,
devalvácia odbornej prípravy pri príprave na výkon zdravotníckeho povolania,
neflexibilita (resp. oneskorená) vzdelávania na stredných zdravotníckych školách,
migrácia zdravotníckych pracovníkov do zahraničia a iných sektorov národného hospodárstva,
neuplatnenie sa absolventov vo vyštudovanom zdravotníckom odbore,
migrácia zdravotníckych pracovníkov do ekonomicky silnejších štátov (lepšie pracovné podmienky, interpersonálne vzťahy, lepšie finančné ohodnotenie a i.) v spojení s nedostatkom zdravotníckych pracovníkov a ich nepriaznivou vekovou štruktúrou,
schopnosť /neschopnosť systému zabezpečiť kvalitné a dostupné zdravotné služby pre pacientov, pričom starnutie populácie zvyšuje dopyt po službách zdravotnej starostlivosti, čo predstavuje výzvy na zefektívnenie systému poskytovania zdravotnej a dlhodobej starostlivosti, ako aj spôsobu využívania kompetencií zdravotníckych pracovníkov,
limitovaný a nepostačujúci objem disponibilných zdrojov (ľudské, finančné, materiálno-technické, IT, a i.), úroveň a kvalita pracovných podmienok v zdravotníckych zariadeniach (zastarané materiálno–technické vybavenie niektorých pracovísk, nevhodné priestorové podmienky a i.), predstavujú výzvy na posilnenie a podporu politík zameraných na zabezpečenie a udržanie potrebného počtu zdravotníckych pracovníkov.
Kľúčové činitele zdravotníctvo:
zvýšenie personálnych kapacít vysokých škôl pre vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov a zvýšenie podielu populácie v oblasti terciárneho vzdelávania k úrovni očakávaného priemeru OECD v roku 2030, ktorý sa predpokladá na úroveň 50 %,
naviazanie profilov absolventov zdravotníckych študijných odborov vysokých škôl na potreby trhu práce v zdravotníckom sektore,
zabezpečenie stability ľudských zdrojov v systéme poskytovania zdravotnej starostlivosti,
zníženie podielu odchodu zdravotníckych pracovníkov najmä lekárov a sestier v strednom veku za prácou do zahraničia o minimálne jednu tretinu,
zvýšenie kvality života zdravotníckych pracovníkov ako kľúčového faktora atraktivity pre stabilizáciu mladšej generácie vo všetkých regiónoch SR, a to hlavne rozšíriť stabilizačné pôžičky aj pre iné zdravotnícke povolania napr.: pôrodné asistentky, zabezpečiť cenovo dostupné bývanie a sociálnu infraštruktúru pre mladé rodiny s nárokom umiestnenia dieťaťa do škôlky, možnosť pracovať na kratší pracovný úväzok a pod.,
zavedenie motivačných nástrojov zamestnávateľmi: celoživotné vzdelávanie – poskytovať viac voľna na vzdelávanie, umožniť výmenné aj zahraničné stáže a ešte viac posilniť ďalšie vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov vo všetkých zdravotníckych povolaniach podľa § 27 zákona č. 578/2004 Z. z. s ohľadom na bezpečnosť pacienta, kvalitu a efektívnosť poskytovanej zdravotnej starostlivosti,
zabezpečenie prepojenia vzdelávania zdravotníckych pracovníkov s investíciami verejného sektora do zdravotníckeho personálu s potrebami obyvateľov a požiadavkami zdravotných systémov za účelom zabezpečenia najvyššej kvality, bezpečnosti, efektívnosti a kontinuity poskytovania starostlivosti ako aj zníženia nerovnosti z hľadiska poskytovania zdravotnej starostlivosti na celoštátnej, regionálnej a miestnej úrovni,
zavedenie systematického prognózovania pracovnej sily v zdravotníctve pri analýze trhu práce v zdravotníctve, vrátane zvýšenia kvality a dostupnosti spracúvaných dát, ako aj ich prepojenia a vzájomného poskytovania zainteresovanými subjektmi za týmto účelom, zvýšenie vplyvu plánovania a prognózovania zdravotníckych pracovníkov na politické rozhodovanie,
zabezpečiť udržanie zdravotníckych pracovníkov prostredníctvom bezpečného pracovného miesta, primeraného pracovného zaťaženia, kontinuálneho vzdelávania a možnosti profesionálneho rozvoja, kariérneho postupu, zlepšovania pracovných podmienok a podporovaním stimulov na podporu rodinného života a životného štýlu, pričom politiky zamerané na zabezpečenie a udržanie potrebného počtu zdravotníckych pracovníkov si vyžadujú spoluprácu a podporu na úrovni viacerých rezortov,
rozvíjanie spôsobilostí zdravotníckych pracovníkov: kritického myslenia, vedomostí a zručností o nových digitálnych a technických technológiách prostredníctvom vzdelávacích ustanovizní a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, ktoré disponujú špičkovým materiálno technickým zdravotníckym vybavením s ohľadom na bezpečnosť pacienta a celoživotné vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov a ich kariérny rast v systéme zdravotnej starostlivosti.
Kritické a kľúčové činitele sociálne služby
Kritické činitele sociálne služby:
vysoká fluktuácia zamestnancov v sociálnych službách a v niektorých službách ich nedostatok z dôvodu nemotivujúcich pracovných podmienok (nízke finančné aj spoločenské ohodnotenie pracovníkov v sociálnych službách, neprimerané pracovné zaťaženie, nemotivujúci/chýbajúci systém profesionálneho rozvoja a kariérneho postupu a pod.),
slabá vymožiteľnosť aplikovania Národných priorít sociálnych služieb v rámci koncepcií rozvoja sociálnych služieb a komunitných plánov na regionálnej a lokálnej úrovni – vrátane nedodržiavania zákonných podmienok pre kvalifikačné predpoklady odborných zamestnancov v sociálnych službách (návrh na riešenie situácie: vytvorenie systému vymožiteľnosti aplikovania Národných priorít sociálnych služieb a príprava samostatného zákona o sociálnych pracovníkoch a odborných pracovníkoch v sociálnych službách, vrátane mechanizmov kontroly a sankcií),
sociálne služby poskytované vo veľmi obmedzenej forme osobám, ktoré zotrvávajú v segregovanej lokalite s prítomnosťou koncentrovanej a generačne reprodukovanej chudoby z dôvodu absencie/slabo vybudovanej sociálnej a technickej infraštruktúry v daných lokalitách – potreba hľadania riešenia tejto situácie.
Kľúčové činitele sociálne služby:
rozvoj sociálnych služieb na komunitnej úrovni a s tým súvisiaci dopyt po kvalifikovanej pracovnej sile vo všetkých regiónoch (možnosť motivovať vyštudovaných odborníkov k navráteniu sa do sektoru sociálnych služieb),
vybudovanie jednotného Informačného systému Sociálnych služieb a potreba postupného zavádzania povinnej registrácie sociálnych pracovníkov a odborných pracovníkov v sociálnych službách s cieľom zvýšenia kvality poskytovaných služieb a systematickej práce s pracovnou silou v sektore sociálnych služieb,
posilnenie medzirezortnej spolupráce (vrátane rozvoja služieb dlhodobej sociálno-zdravotnej starostlivosti) vychádzajúcej z holistického prístupu k pomoci človeku a potreba využívania potenciálu informačno-komunikačných technológií pri poskytovaní služieb (rozširovanie kompetencii pracovníkov v sociálnych službách o zručnosti v IKT a tímovú spoluprácu).
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci operačného programu ľudské zdroje.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.