Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Transformácia výrobkov, služieb a realizovaných procesov

Ekonomické činnosti vymedzujúce sektor obchod, marketing, gastronómia a cestovný ruch, ktorý produkuje vzájomne prepojený súbor sektorovo špecifických tovarov a služieb, tvoria z klasifikačného hľadiska na účely ekonomickej analýzy nasledovné divízie SK NACE Rev. 2:

  • Veľkoobchod okrem motorových vozidiel a motocyklov,
  • Maloobchod okrem motorových vozidiel a motocyklov,
  • Ubytovanie,
  • Činnosti reštaurácií a pohostinstiev,
  • Reklama a prieskum trhu,
  • Činnosti cestovných agentúr a súvisiace činnosti,
  • Činnosti herní a stávkových kancelárií.

Transformácia výrobkov, služieb ako aj procesov realizovaných v danom sektore je kľúčová v kontexte pôsobenia zamestnávateľských subjektov v globalizovanom konkurenčnom prostredí, čo sa taktiež prejavuje pri zmene uplatňovaných zručností sektorovo špecifických zamestnancov z hľadiska úrovne EKR.

Štruktúra zamestnancov v sektorovo špecifických zamestnaniach podľa úrovne EKR v rokoch 2017 a 2021 v sektore obchod, marketing, gastronómia a cestovný ruch
Zdroj: výpočty TREXIMA Bratislava, ISCP (MPSVR SR) 1-04, vlastné spracovanie Realizačným tímom SRI

Počas uplynulých piatich rokov, t. j. medzi rokmi 2017 a 2021, najvýraznejšia zmena v štruktúre sektorovo špecifických zamestnancov nastala na strednej úrovni EKR, kde prišlo k zníženiu podielu sektorovo špecifických zamestnancov o cca 1,7 p. b. Na druhej strane, podiel zamestnancov s nižšou úrovňou EKR sa zvýšil o 1,6 p. b.

V roku 2017 predstavovali v sektore obchod, marketing, gastronómia a cestovný ruch sektorovo špecifickí zamestnanci s nižšou úrovňou EKR podiel cca 5,2 %. Najpočetnejšou skupinou boli zamestnanci so strednou úrovňou EKR, pričom ich podiel v tomto sektore a v sledovanom roku dosiahol 68,9 %. Zamestnancov s vyššou úrovňou EKR bolo v tomto roku 25,9 %.

Následne, t. j. v roku 2021, bol podiel zamestnancov s nižšou úrovňou EKR cca 6,8 % z celkového počtu sektorovo špecifických zamestnancov. Stredná úroveň EKR bola v tomto roku evidovaná u 67,2 % zamestnancov z daného sektora. Zamestnanci disponujúci najvyššími zručnosťami a kompetenciami, t. j. tí s vyššou úrovňou EKR, v tomto roku predstavovali cca 26 %-ný podiel na celkovom počte sektorovo špecifických zamestnancov.

Štruktúra zamestnancov v sektorovo špecifických zamestnaniach podľa vekových skupín v rokoch 2017 a 2021 v sektore obchod, marketing, gastronómia a cestovný ruch
Zdroj: výpočty TREXIMA Bratislava, ISCP (MPSVR SR) 1-04, vlastné spracovanie Realizačným tímom SRI

Podielovo najvýraznejšou skupinou zamestnancov v sektore obchod, marketing, gastronómia a cestovný ruch za rok 2021 boli zamestnanci vo veku 30 až 49 rokov. Ich podiel na celkovom počte sektorovo špecifických zamestnancov predstavoval cca 53,6 %, čo oproti roku 2017 predstavovalo zvýšenie o cca 1,3 p. b. Druhá najväčšia skupina zamestnancov tohto sektora bola vo vekovej skupine 50 a viac rokov, ich podiel bol rastúci a v roku 2021 predstavoval 29,5 %. Podiel najmladšej skupiny zamestnancov, t. j. do 29 rokov veku, bol najnižší. Zníženie medzi rokmi 2017 a 2021 dosiahlo 6,7 p. b., a to na konečných 16,9 %.

Sektorovo špecifické zamestnania s najvýraznejším mzdovým zvýšením medzi rokmi 2017 a 2021 v sektore obchod, marketing, gastronómia a cestovný ruch
Zdroj: výpočty TREXIMA Bratislava, ISCP (MPSVR SR) 1-04, vlastné spracovanie Realizačným tímom SRI

Z hľadiska zmeny priemernej hrubej mesačnej mzdy v peňažných jednotkách, t. j. v EUR, bola v rozmedzí rokov 2017 a 2021 spomedzi sektorovo špecifických zamestnaní identifikovaná najvyššia zmena na úrovni 1 429 EUR v zamestnaní Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti reklamy. Druhé najvyššie zvýšenie miezd v sektore obchod, marketing, gastronómia a cestovný ruch bolo medzi rokmi 2017 a 2021 zaznamenané v prípade zamestnania Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti prieskumu trhu, kde príslušný nárast predstavoval 1 083 EUR. Na treťom mieste boli zamestnanci evidovaní v zamestnaní Riadiaci pracovník (manažér) cestovnej kancelárie, agentúry, a to so zvýšením mzdy v priemere o 792 EUR. Výrazné zvýšenie miezd v rámci sektora bolo aj pri zamestnaniach Hovorca (o 782 EUR) a Marketingový špecialista (o 741 EUR).

Z hľadiska zmeny mediánu hrubej mesačnej mzdy v peňažných jednotkách, t. j. v EUR, nastalo počas sledovaného obdobia v sektore obchod, marketing, gastronómia a cestovný ruch najvýraznejšie zvýšenie mzdy v zamestnaní Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti reklamy, a to o 1 101 EUR. Za ním nasledovalo zamestnanie Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti prieskumu trhu, kde zvýšenie medzi rokmi 2017 a 2021 predstavovalo 864 EUR. Mzdový nárast vo výške 775 EUR bol identifikovaný v sektorovo špecifickom zamestnaní Hovorca. V zamestnaní Špecialista pre styk s verejnosťou išlo o 729 EUR.

Najvýraznejší rozdiel v hodnotách zmeny priemernej hrubej mesačnej mzdy a mediánu hrubej mesačnej mzdy bol identifikovaný v sektorovo špecifických zamestnaniach:

  • Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti reklamy,
  • Riadiaci pracovník (manažér) zariadenia rýchleho občerstvenia,
  • Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti prieskumu trhu.

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.