Vonkajšia strategická analýza prostredia (SWOT analýza)

Polygrafický priemysel

Silné stránky

  • Prevláda tradícia čítania papierových produktov
  • Tradiční zákazníci
  • Vyspelý priemysel so zabehnutou technológiou
  • Kvalita produkcie porovnateľná s EÚ a svetom
  • Výrobcovia strojov sú pripravení na Polygrafia 4.0 (Priemysel 4.0)
  • Malé podniky vedia flexibilnejšie uspokojiť požiadavky zákazníkov.
  • Rast obchodných reťazcov s potrebou tlačiť reklamnú produkciu
  • Polygrafická škola zameraná na všetky fázy polygrafickej výroby
  • Akreditované vzdelávacie kurzy
  • Zameranie polygrafie v rámci vysokoškolského vzdelávania
  • Záujem zamestnávateľov o podporu vzdelávania
  • Pedagogickí pracovníci na dobrej vzdelanostnej úrovni

Slabé stránky

  • Finančne náročný výrobný proces (technológie, vstupy, energie …)
  • Bariéry distribúcie tlačenej produkcie
  • Časté zásahy do legislatívy
  • Malé firmy majú malú absorpčnú schopnosť týkajúcu sa technologických inovácií
  • Malý domáci trh
  • Priťahovanie mladých čitateľov zostáva celospoločenskou výzvou
  • Nedostatok kľúčových pracovníkov (dokončujúce spracovanie, THP pracovníci, tlačiari)
  • Malá informovanosť o polygrafickej profesii u mladej generácie

Príležitosti

  • Synergia s komunikačnými službami (informačným technológiami).
  • Individualizácia potrieb spotrebiteľov vedie k novým a diferencovanejším segmentom trhu s rôznymi požiadavkami na médiá.
  • Narastajúci záujem o Cross-Media obchodovanie
  • Webobchodovanie otvára nové možnosti producentom tlače
  • Digitálna tlač
  • Nové technológie umožňujú znižovať prevádzkové náklady
  • Web to Print
  • Požiadavky na nové formy obalov
  • Atraktivita povolaní (predovšetkým grafik digitálnych médií)
  • Vzdelávanie učiteľov a majstrov v najnovších technológiách
  • Duálny systém vzdelávania
  • Automatizácia a robotizácia vytvára potrebu nových pracovných pozícii v polygrafii

Ohrozenia

  • Polygrafický priemysel je citlivý na výkyvy v hospodárstve a prvý reaguje na recesiu
  • Narastajúce ceny vstupov
  • Nepredvídateľné podnikateľské prostredie z dôvodu legislatívnych zásahov štátu
  • Rozvoj multimediálneho priestoru orientovaného na virtuálne (netlačené) informácie
  • Digitalizácia vedie k nižším nákladom na tlač a môže zvýšiť dopyt po tlači v malých nákladoch
  • Znižujúci sa podiel tlačenej reklamy
  • Environmentálna regulácia týkajúca sa CO2, tlačiarenských farieb a použitého papiera a materiálov pre obalový priemysel.
  • Zvyšovanie environmentálneho povedomia verejnosti.
  • Rastúci význam elektronického doručovania mediálneho obsahu prostredníctvom internetu a mobilných zariadení.
  • Cyklicky sa opakujúce krízy (finančné, hospodárske, spoločenské …)
  • Nová generácia prestáva používať tlačenú formu informácií, čo vedie k zneatraktívneniu povolaní v polygrafickom priemysle
  • Hrozba prerušenia kontinuity vzdelávania v niektorých oboroch v dôsledku výpadku pedagógov schopných vzdelávať danú profesiu
  • Nepriaznivý demografický vývoj
  • Odchod odborníkov do zahraničia a  dôchodku.

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.