>
>
>
Vonkajšia strategická analýza prostredia (SWOT analýza)
Vonkajšia strategická analýza prostredia (SWOT analýza)
Polygrafický priemysel
Silné stránky
- Prevláda tradícia čítania papierových produktov
- Tradiční zákazníci
- Vyspelý priemysel so zabehnutou technológiou
- Kvalita produkcie porovnateľná s EÚ a svetom
- Výrobcovia strojov sú pripravení na Polygrafia 4.0 (Priemysel 4.0)
- Malé podniky vedia flexibilnejšie uspokojiť požiadavky zákazníkov.
- Rast obchodných reťazcov s potrebou tlačiť reklamnú produkciu
- Polygrafická škola zameraná na všetky fázy polygrafickej výroby
- Akreditované vzdelávacie kurzy
- Zameranie polygrafie v rámci vysokoškolského vzdelávania
- Záujem zamestnávateľov o podporu vzdelávania
- Pedagogickí pracovníci na dobrej vzdelanostnej úrovni
Slabé stránky
- Finančne náročný výrobný proces (technológie, vstupy, energie …)
- Bariéry distribúcie tlačenej produkcie
- Časté zásahy do legislatívy
- Malé firmy majú malú absorpčnú schopnosť týkajúcu sa technologických inovácií
- Malý domáci trh
- Priťahovanie mladých čitateľov zostáva celospoločenskou výzvou
- Nedostatok kľúčových pracovníkov (dokončujúce spracovanie, THP pracovníci, tlačiari)
- Malá informovanosť o polygrafickej profesii u mladej generácie
Príležitosti
- Synergia s komunikačnými službami (informačným technológiami).
- Individualizácia potrieb spotrebiteľov vedie k novým a diferencovanejším segmentom trhu s rôznymi požiadavkami na médiá.
- Narastajúci záujem o Cross-Media obchodovanie
- Webobchodovanie otvára nové možnosti producentom tlače
- Digitálna tlač
- Nové technológie umožňujú znižovať prevádzkové náklady
- Web to Print
- Požiadavky na nové formy obalov
- Atraktivita povolaní (predovšetkým grafik digitálnych médií)
- Vzdelávanie učiteľov a majstrov v najnovších technológiách
- Duálny systém vzdelávania
- Automatizácia a robotizácia vytvára potrebu nových pracovných pozícii v polygrafii
Ohrozenia
- Polygrafický priemysel je citlivý na výkyvy v hospodárstve a prvý reaguje na recesiu
- Narastajúce ceny vstupov
- Nepredvídateľné podnikateľské prostredie z dôvodu legislatívnych zásahov štátu
- Rozvoj multimediálneho priestoru orientovaného na virtuálne (netlačené) informácie
- Digitalizácia vedie k nižším nákladom na tlač a môže zvýšiť dopyt po tlači v malých nákladoch
- Znižujúci sa podiel tlačenej reklamy
- Environmentálna regulácia týkajúca sa CO2, tlačiarenských farieb a použitého papiera a materiálov pre obalový priemysel.
- Zvyšovanie environmentálneho povedomia verejnosti.
- Rastúci význam elektronického doručovania mediálneho obsahu prostredníctvom internetu a mobilných zariadení.
- Cyklicky sa opakujúce krízy (finančné, hospodárske, spoločenské …)
- Nová generácia prestáva používať tlačenú formu informácií, čo vedie k zneatraktívneniu povolaní v polygrafickom priemysle
- Hrozba prerušenia kontinuity vzdelávania v niektorých oboroch v dôsledku výpadku pedagógov schopných vzdelávať danú profesiu
- Nepriaznivý demografický vývoj
- Odchod odborníkov do zahraničia a dôchodku.