Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Mediátor/Mediátorka

Mediátor/MediátorkaMediátor/mediátorka je odborník/-čka na mimosúdne riešenie sporov, ktorý/-á využíva metódy, postupy a techniky sociálno-psychologického charakteru na sprostredkovanie konštruktívneho dialógu medzi stranami v spore z oblasti súkromného práva a medziľudského styku a vyriešenie sporu formou vzájomne akceptovanej mediačnej dohody. Mediáciu vedie ako nestranná a neutrálna osoba bez závislosti na účastníkoch a výsledkoch riešenia konfliktu. Mediátor zodpovedá za proces riešenia sporu. Snaží sa pomôcť osobám zúčastneným na mediácii vyriešiť ich spor kultivovane a kvalifikovane. Eticky a citlivo vedie proces skúmania postojov aktérov, hľadá alternatívy, podporuje tvorbu riešení a prípadne poskytuje pomoc pri formulovaní vzájomne akceptovanej mediačnej dohody, ktorá je prostriedkom na uspokojenie záujmov a naplnenie potrieb účastníkov mediácie.
Sektorová rada
Sektorová rada pre administratívu, ekonomiku, manažment
Kód/revízia
496201/2
Garant
Republiková únia zamestnávateľov
Alternatívne názvy
SKFacilitátor riešenia konfliktov/sporov
Odporúčaná úroveň vzdelania
T
SKKR
Úroveň 7
EKR
Úroveň 7
ISCED 2011
767
Regulácie
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovným právnym predpisom:
Zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Poznámka: Podmienkou výkonu mediácie je splnenie podmienky odbornej spôsobilosti, a to získaním vysokoškolského vzdelania druhého stupňa na vysokej škole v Slovenskej republike, alebo uznaním dokladu o vysokoškolskom vzdelaní druhého stupňa vydaného zahraničnou vysokou školou a osvedčením o úspešnom absolvovaní odbornej prípravy mediátora a vykonaní odbornej skúšky mediátora, nie staršie ako šesť mesiacov od vykonania skúšky (v zmysle § 9 zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 424/2015 Z. z. o ďalšom vzdelávaní a preskúšaní mediátorov). Mediátor je povinný sa sústavne vzdelávať, a to každoročne absolvovaním najmenej jedného odborného semináru ako súčasti ďalšieho vzdelávania mediátorov, alebo preskúšaním.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Výkon tohto zamestnania vyžaduje zákonom stanovený certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Osvedčenie o zápise fyzickej osoby do registra mediátorov v zmysle zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii.
Osvedčenie o absolvovaní odbornej prípravy mediátora a vykonaní odbornej skúšky mediátora v zmysle zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii.
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax nevyžaduje.
ISCO-08
3411
SK ISCO-08
3411002
ESCO
983
SK NACE Rev. 2
M69
CPA 2015
M69
Príslušnosť k povolaniu
3411002

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
7
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
7
Matematická gramotnosť
7
Digitálna gramotnosť
7
Mediálna gramotnosť
7
Environmentálna gramotnosť
7
Ekonomická a finančná gramotnosť
7
Občianske kompetencie
7
Technická gramotnosť
7
Zdravotná gramotnosť
7
Sociálne kompetencie
7
Osobnostné a emocionálne kompetencie
7
Schopnosť učiť sa
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Vodcovské schopnosti
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
V
Analytické myslenie
P
Kritické myslenie
V
Strategické a koncepčné myslenie
V
Tvorivosť (kreativita)
P

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
psychológia
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Pozná a vie vysvetliť podstatu konfliktov, sociálno-psychologické aspekty riešenia interpersonálnych konfliktov. Pozná atribúty konfliktu, dynamika konfliktu, fázy konfliktu, eskalácia a deeskalácia konfliktu, tradičné a alternatívne riešenie konfliktov. Vie aplikovať poznatky o motivácii, emóciách, dôvere a interpersonálnych vzťahoch pri riešení sporov. Pozná princípy interpersonálnej a interkultúrnej komunikácie, sociálnych rolí, vnímania a atribúcií. Vie uplatniť techniky sebapoznania, vyjednávania, mediácie a riešenia konfliktov s ohľadom na etiku a hodnoty.
Perspektíva: Aktuálna
7
spôsoby a metódy komunikácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Pozná a vie používať primerané formy a metódy komunikácie s rôznymi typmi ľudí v situáciách konfliktu. Vie vybrať vhodný spôsob komunikácie v konkrétnom prípade. Aplikuje zásady aktívneho počúvania, asertívnej komunikácie, neutralizácie jazyka a rešpektujúceho prejavu. Vie facilitovať komunikáciu medzi stranami, odstraňovať bariéry, interpretovať významy výrokov a sprostredkovať porozumenie. Ovláda verbálne, neverbálne a paralingvistické formy komunikácie, používa konštruktívne otázky a primerané formy ticha. Rozumie špecifikám elektronickej, telefonickej a písomnej komunikácie. Prejavuje medzikultúrnu senzitivitu, rešpekt a toleranciu.
Perspektíva: Aktuálna
7
mediačné postupy a pravidlá pri uzatváraní dohôd o náhrade škody
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Vie vymenovať a aplikovať základné typy mediácie. (facilitatívna, evaluatívna, transformatívna, naratívna) a vysvetliť ich princípy a ciele. Rozumie úlohe mediátora ako facilitátora, hodnotiteľa, sprievodcu alebo sprostredkovateľa porozumenia. Vie pripraviť a viesť proces mediácie vrátane prezenčnej, online a kyvadlovej formy. Vie podporovať konštruktívnu komunikáciu strán, pomáhať pri formulácii dohody a zabezpečiť jej jasnosť a dobrovoľnosť. Vie aplikovať rôzne formy mediácie: prezenčná, online, kyvadlová.
Perspektíva: Aktuálna
7
náležitosti právnych úkonov, listín a dokumentov
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Pozná základné pojmy súkromného a verejného práva a ich význam pre mediáciu. Vie rozlíšiť právne úkony, právne akty a ich právne dôsledky. Rozumie obsahovým a formálnym náležitostiam zmlúv a dohôd (najmä dohody o začatí mediácie a mediačnej dohody). Vie posúdiť platnosť a účinnosť právneho úkonu a identifikovať prípady, ktoré si vyžadujú právne poradenstvo.
Perspektíva: Aktuálna
7
právne predpisy Slovenskej republiky (súkromné a verejné právo)
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Pozná právne predpisy súvisiace s mediáciou (Zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii) a súvisiace zákony a vie ich aplikovať v praxi. Rozumie základným ustanoveniam občianskeho, rodinného, obchodného, pracovného a spotrebiteľského práva vo vzťahu k mediácii. Pozná postupy schválenia mediačnej dohody súdom a vie zabezpečiť súlad mediačnej činnosti s GDPR a antidiskriminačnými predpismi.
Perspektíva: Aktuálna
7
druhy právnych aktov
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Má pevnú znalosť zákona o mediácii, základné povedomie o súkromnom práve (najmä občianske, rodinné, pracovné), pričom vie rozlišovať medzi platným a neplatným právnym úkonom. Má schopnosť rozpoznať, kedy odporučiť právne poradenstvo stranám. Rozumie rozdielu medzi právnymi aktmi (t. j. oficiálnymi právnymi dokumentmi) a právnymi úkonmi (t. j. prejavmi vôle, ktorými sa zakladajú, menia alebo rušia práva a povinnosti). Pozná právne úkony a zmluvy riešené v mediácii.
Perspektíva: Aktuálna
7
metódy mimosúdneho riešenia sporov a ich mediácia
Príznak: Sektorová(21) ?
Špecifikácia: Pozná základné formy alternatívneho riešenia sporov (mediácia, arbitráž, hybridné modely – med-arb, arb-med, zmier). Vie vysvetliť ich princípy, priebeh, právne účinky a vhodnosť použitia podľa typu sporu. Rozumie rozdielu medzi dobrovoľným, rozhodcovským a zmierovacím konaním a vie aplikovať tieto poznatky pri navrhovaní vhodného postupu riešenia sporu.
Perspektíva: Aktuálna
7
zásady a právne normy súvisiace s ochranou osobných údajov
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Pozná princípy ochrany osobných údajov, najmä Nariadenie EÚ 2016/679 GDPR – Všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov a Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov. Vie aplikovať povinnosti mediátora pri zabezpečení dôvernosti a ochrany údajov účastníkov mediácie. Dodržiava mlčanlivosť, uchováva dokumentáciu podľa zákona o mediácii a zabezpečuje fyzickú aj elektronickú ochranu osobných údajov. Vie postupovať v súlade s legislatívou pri ohlásení porušenia ochrany údajov.
Perspektíva: Aktuálna
7
zásady a pravidlá mimosúdneho riešenia sporov
Príznak: Sektorová(21) ?
Špecifikácia: Pozná základné zásady alternatívneho riešenia sporov (dobrovoľnosť, nestrannosť, dôvernosť, rovnosť strán, úspornosť, orientácia na dohodu). Vie vysvetliť procesné pravidlá mediácie a rozhodcovského konania, ich priebeh a výsledky (mediačná dohoda, rozhodcovský rozsudok). Vie pripraviť a viesť proces mediácie v súlade s právnymi predpismi a profesijnou etikou.
Perspektíva: Aktuálna
7
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Špecifikácia: Pozná právne predpisy týkajúce sa BOZP, ochrany zdravia pri práci a požiarnej ochrany. Vie uplatniť zásady bezpečnej práce, hygieny pracovného prostredia a prevencie rizík. Rozumie právam a povinnostiam mediátora a klienta podľa Zákonníka práce, zákona o BOZP, zákona o ochrane verejného zdravia a zákona o požiarnej ochrane.
Perspektíva: Aktuálna
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Špecifikácia: Vie uplatňovať zásady bezpečnej práce, BOZP a požiarnej ochrany.
Perspektíva: Aktuálna
7
kontrola náležitostí právnych dokumentov
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Vie posúdiť, či dokument obsahuje základné formálne a obsahové náležitosti (identifikácia strán, dátum, podpisy, predmet dohody). Zabezpečuje, aby dohoda neodporovala zákonu, dobrým mravom a bola vykonateľná. Rozumie hraniciam svojej kompetencie a vie odporučiť odborné právne poradenstvo.
Perspektíva: Aktuálna
7
uplatňovanie právnych predpisov pri nakladaní s osobnými údajmi
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Vie uplatňovať zásady ochrany osobných údajov podľa GDPR a zákona č. 18/2018 Z. z. pri práci s údajmi účastníkov mediácie. Zabezpečuje ich zákonné spracovanie, minimalizáciu, uchovávanie a ochranu pred zneužitím. Informuje účastníkov o spracovaní údajov, zabezpečuje dôvernosť a vie postupovať pri nahlasovaní porušenia ochrany údajov. Údaje chráni pred zneužitím, stratou, únikom.
Perspektíva: Aktuálna
7
vyhotovovanie návrhov zmlúv a ďalších listín a dokumentov
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Vie vypracovať návrhy dokumentov (napr. dohody o začatí mediácie, mediačnej dohody) s ohľadom na ich právnu a jazykovú správnosť. Ovláda štruktúru právnych listín, používa presný jazyk a analytický prístup pri formulovaní textu.
Perspektíva: Aktuálna
7
využívanie rétorických, prezentačných a komunikačných zručností
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Vie jasne a zrozumiteľne formulovať otázky, zhrnúť podstatu problému a neutralizovať emočne vyhrotené výroky. Používa aktívne počúvanie, empatickú komunikáciu, neutrálny jazyk a primerané vyjednávacie techniky. Vie podporiť pozitívnu atmosféru spolupráce a kultivovaný prejav pri vedení mediácie.
Perspektíva: Aktuálna
7
sprostredkovanie mimosúdneho riešenia sporu, ktorý vznikol zo zmluvného vzťahu alebo iného právneho vzťahu
Príznak: Sektorová(21) ?
Špecifikácia: Vie viesť proces mimosúdneho riešenia sporov v oblasti občianskoprávnych vzťahov, rodinnoprávnych vzťahov, obchodných záväzkových vzťahov a pracovnoprávnych vzťahov.
Perspektíva: Aktuálna
7
vedenie procesu mediácie, ako mimosúdnej činnosti v civilnom práve
Príznak: Sektorová(21) ?
Špecifikácia: Vie viesť mediáciu vo všetkých jej fázach – od predmediačnej prípravy cez priebeh až po postmediačné kroky. Dodržiava etické a právne zásady mediácie, zabezpečuje dôvernosť a dobrovoľnosť procesu. Vie reflektovať vlastné postoje, limity a zodpovednosť mediátora a riadiť proces v súlade s rámcom spolupráce.
Perspektíva: Aktuálna
7
využívanie komunikačných zručností zameraných na oblasť interpersonálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(21) ?
Špecifikácia: Vie obnoviť a facilitovať komunikáciu medzi stranami v konflikte. Dokáže viesť rešpektujúcu komunikáciu s osobami zúčastnenými na mediácii, vytvárať podmienky na ich vzájomnú komunikáciu a konštruktívne riešenie. Vie identifikovať záujmy a potreby strán, podstatu sporu, budovať vzájomné porozumenia strán v konflikte, generovať návrhy na riešenie a tvorbu dohody. Snaží sa budovať dôveru a rešpekt medzi stranami a hľadať spoločné riešenie. Zachováva nestrannosť a neutralitu.
Perspektíva: Aktuálna
7
tvorba mediačnej dohody
Príznak: Prierezová
Špecifikácia: Vie pomôcť stranám upraviť znenie dohody tak, aby bola jazykovo zrozumiteľná a neumožňovala viac výkladov, bola v súlade s ich potrebami a záujmami, neobsahovala rozpory, duplicity alebo nejasné formulácie. Vie rozpoznať právne významy, platnosť a dôsledky dokumentov. Dokáže pomôcť stranám formulovať jednotlivé body dohody jasne a stručne – SMART. Vie nezaujato navrhnúť riešenia vhodné pre obe strany v prípade, ak to nedokážu samy. Zabezpečuje formálnu korektnosť v zmysle náležitosti právnych listín a v prípade potreby odporúča účastníkom právne overenie návrhu.
Perspektíva: Aktuálna
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Tlačoviny, textové dokumenty
Odborná literatúra
Zákony, vyhlášky, nariadenia

Profil práce

Charakter činností
Odborné nemanuálne práce ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.