Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Sprievodca/Sprievodkyňa v cestovnom ruchu

Sprievodca/Sprievodkyňa v cestovnom ruchuSprievodca/Sprievodkyňa v cestovnom ruchu sprevádza návštevníkov a podáva im odborný výklad o historickom, kultúrnom a prírodnom dedičstve príslušnej oblasti. Výklad vedie v reči podľa výberu návštevníkov. Zabezpečuje realizáciu objednaných ubytovacích, stravovacích, dopravných a doplnkových služieb zákazníkom podľa plánovaného programu zájazdu. Zabezpečuje sprostredkovanie zážitkov pre klientov v cestovnom ruchu. Zároveň pomáha operatívne riešiť problémy, ktoré sa vyskytnú u návštevníkov počas zájazdu, pobytu. Dbá na bezpečnosť a spokojnosť klientov. Spolupracuje s cestovnou kanceláriou a dodávateľmi služieb.
Sektorová rada
Sektorová rada pre obchod, marketing, gastronómiu a cestovný ruch
Kód/revízia
17788/3
Garant
Republiková únia zamestnávateľov
Alternatívne názvy
ENTourist guide
SKTuristický sprievodca
Odporúčaná úroveň vzdelania
Q
SKKR
Úroveň 5
EKR
Úroveň 5
ISCED 2011
554
Regulácie
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovným právnym predpisom:
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v prípade, ak sa zamestnanie vykonáva na základe živnostenského oprávnenia
Poznámka: V zmysle zák. č. 455/1991 Zb. v aktuálnom znení je sprievodca cestovného ruchu viazanou živnosťou;
Zákon č. 292/2024 o vzdelávaní dospelých;
Zákon č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr;
Zákon č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe;
EN-STN 15565
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Výkon tohto zamestnania vyžaduje zákonom stanovený certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Sprievodca cestovného ruchu - osvedčenie o absolvovaní akreditovaného vzdelávacieho programu vydané vzdelávacou inštitúciou akreditovanou MŠVVaŠ SR podľa zákona č. 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Poznámka: Sprievodca/Sprievodkyňa cestovného ruchu - osvedčenie o absolvovaní akreditovaného vzdelávacieho programu vydané v zmysle zákona č. 292/2024 Z. z. o vzdelávaní dospelých

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 3 mesiace.
Poznámka: Prax v prevádzke cestovnej kancelárie, v oblastnom stredisku CR, ako delegát cestovnej kancelárie v stredisku CR, prípadne prax animátora v hotelovom zariadení.
ISCO-08
5113,5113
SK ISCO-08
5113001,5113002
ESCO
1886
SK NACE Rev. 2
N79
CPA 2015
N79
Príslušnosť k povolaniu
5113001,5113002

Kompetencie

Matematická gramotnosť
4
Environmentálna gramotnosť
4
Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
5
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
5
Digitálna gramotnosť
5
Mediálna gramotnosť
5
Ekonomická a finančná gramotnosť
5
Občianske kompetencie
5
Technická gramotnosť
5
Zdravotná gramotnosť
5
Sociálne kompetencie
5
Osobnostné a emocionálne kompetencie
5
Schopnosť učiť sa
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Vodcovské schopnosti
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
P
Analytické myslenie
P
Strategické a koncepčné myslenie
P
Telesná zdatnosť
P
Talent
E
Tvorivosť (kreativita)
P

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
cudzí jazyk
Príznak: Špecifická
Špecifikácia: Pre úspešné zvládnutie práce sprievodcu cestovného ruchu v zahraničnom cestovnom ruchu je nevyhnutná znalosť cudzieho jazyka/jazykov. V ideálnom prípade ide priamo o znalosť jazyka, ktorý je materinským jazykom používaným klientom/návštevníkom v krajine jeho pôvodu. Často ho je možné plne nahradiť znalosťou niektorého svetového jazyka, najčastejšie sa používa anglický jazyk.
Perspektíva: Aktuálna
5
demografia
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Údaje o území a jeho obyvateľoch z pohľadu cestovného ruchu, aktuálne trendy v demografickom vývoji spoločnosti, na Slovensku, faktory ovplyvňujúce dopyt a dopady na SR (štruktúra spoločnosti, vplyv príjmu a vzdelania, starnutie populácie, urbanizácia, migrácia obyvateľstva, generačné trendy, zahraniční turisti, domáci turisti, vplyv na turizmus v regiónoch)
Perspektíva: Aktuálna
5
postupy poskytovania odborného výkladu
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Príprava výkladu: zber informácií, analýza cieľovej skupiny, plánovanie trasy a výkladu, štruktúra, techniky podávania výkladu, formálna stránka výkladu (zrozumiteľnosť, prístupnosť, jasnosť), obsahová stránka výkladu (pravdivosť, pestrosť, zaujímavosť), paralely ako pomôcka pri výklade, interakcia s publikom, pomôcky, dôležitosť spôsobu podávania výkladu
Perspektíva: Aktuálna
5
krízový manažment
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Krízové situácie počas zájazdu (zdravotné, dopravné, prírodné a klimatické, bezpečnostné, konflikty v skupine), úloha a postupy sprievodcu v kritických situáciách (prevencia konfliktov, prvá reakcia, riešenie a komunikácia, vyhodnotenie, spätná väzba), nástroje a výbava sprievodcu v krízovom manažmente (lekárnička, telefón, kontakty, poisťovacie doklady, hotovosť, kópie pasov účastníkov), mäkké zručnosti sprievodcu v krízových situáciách (stresová odolnosť, empatia, rýchle rozhodovanie, organizačné a komunikačné schopnosti)
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Efektívny manažment krízového riadenia
5
postupy komunikácie so zákazníkmi prostredníctvom chatbotov
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Úloha chatbotov ako užitočného nástroja v cestovnom ruchu pre rutinnú a informačnú komunikáciu pri web stránkach cestovných kancelárií a hotelov, na sociálnych sieťach a v mobilných aplikáciách; využívanie chatbotov pri práci sprievodcu CR
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
4
história, dejiny umenia a kultúra danej oblasti
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: História: prehľad historických období (pravek, antika, stredovek, 19. storočie, 20. storočie). Miestne dejiny – lokálne pamiatky, osobnosti, príbehy, legendy. Dejiny umenia: architektonické slohy – románsky, gotika, renesancia, barok, secesia, funkcionalizmus,... aj v umení, literatúre, hudbe, významné stavby, sochy, fresky, maliari a ich diela, súčasná architektúra a umenie. Kultúra: tradičná (folklór, zvyky, sviatky), národná kuchyňa, remeslá, hudba, tanec, súčasná kultúra. Festivaly, galérie, múzeá, skanzeny – múzeá ľudovej architektúry, umelecké projekty.
Poznatky a vedomosti z histórie danej obce, mesta, regiónu, oblasti. Prezentácia histórie a pamätihodností, významné osobnosti a rodáci. Svetové kultúrne dedičstvo, aj nehmotné na našom území a vo svete. Náboženstvo, jeho historická a súčasná funkcia v krajine, vo svete.
Perspektíva: Aktuálna
5
geografia
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Poznatky z fyzickej geografie sveta a regiónu: poloha, povrch, reliéf, vodstvo, podnebie, počasie, národné parky a chránené územia, fauna a flóra, UNESCO prírodné lokality na našom území a vo svete. Poznatky z geológie.
Poznatky z humánnej geografie: obyvateľstvo a demografia, kultúrna krajina, hospodárstvo regiónu, doprava a prístupnosť (dopravná infraštruktúra).
Znalosť geografických pomerov daného územia z pohľadu fyzickej geografie, geografie sídel a cestovného ruchu. Znalosť prírodného dedičstva v danej obci/meste/regióne/oblasti/krajine a jeho využitie v prospech služieb cestovného ruchu.
Perspektíva: Aktuálna
5
postupy pri reklamáciách, práva spotrebiteľov
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Práva spotrebiteľa v CR, povinnosti cestovnej kancelárie (Zákon č. 170/2018 o zájazdoch, Zákon č.  108/2024 o ochrane spotrebiteľa), postupy pri chybe alebo nesplnení služby, reklamácia služieb, kroky klienta, kroky a postupy sprievodcu a cestovnej kancelárie.
Perspektíva: Aktuálna
5
špecifiká reálií danej obce/mesta/regiónu/oblasti
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Fakty a zaujímavosti týkajúce sa prírodného prostredia, histórie a kultúry, spoločenského života, ekonomiky a infraštruktúry, ekosystém danej oblasti, environmentálny dopad priemyslu a poľnohospodárstva v danej lokalite, v regióne, poľnohospodárstvo, remeslá, priemysel, služby, regionálna gastronómia, kúpeľníctvo, vidiecky turizmus a agroturizmus s prihliadnutím na ekonomické a sociálne prínosy spoločnosti.
Súčasný život: politický a právny systém; sociálne aspekty, vzdelávací systém, systém zdravotnej a sociálnej starostlivosti, veda, interkultúrne dôsledky, známe osobnosti.
Perspektíva: Aktuálna
5
technika služieb v cestovnom ruchu
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Organizácia a koordinácia služieb pred a počas zájazdu, produkty a procesy v cestovnom ruchu, optimálne, kvalitné zabezpečenie a realizácia plánovaného programu. Oblasti techniky služieb: ubytovacie, stravovacie, dopravné, informačné, doplnkové služby, praktické technické úlohy sprievodcu počas zájazdu. Organizácie, spoločnosti a agentúry zabezpečujúce služby v turizme. Využívanie digitálnych nástrojov a technológií pri práci sprievodcu CR, zákaznícky servis a riešenie problémov. Sprievodca/sprievodkyňa ako spojovací článok medzi plánovaním a reálnou skúsenosťou klienta.
Perspektíva: Aktuálna
5
cestovný ruch
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Základy cestovného ruchu ako odvetvia hospodárstva, verejné inštitúcie a ich spolupráca s regionálnymi a miestnymi organizáciami v CR. Druhy, formy, funkcie a význam cestovného ruchu. Inštitucionálne zabezpečenie cestovného ruchu v cieľovom mieste, ponuka produktov cestovného ruchu na daných územiach, dopyt, vplyvy na dopyt po produktoch cestovného ruchu. Vplyv politického, ekonomického, technologického, sociálneho a environmentálneho prostredia na systém cestovného ruchu. Udržateľný cestovný ruch a lokálna zodpovednosť Vplyv turizmu na rozvoj krajiny (pozitíva, negatíva masového turizmu vo svete a na Slovensku).
Perspektíva: Aktuálna
5
sprievodcovstvo cestovného ruchu
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Sprievodcovstvo ako odborná činnosť, význam sprievodcovstva v CR, osobnosť sprievodcu, typy sprievodcov v CR, psychologické aspekty v činnosti sprievodcu. Právne a profesijné predpoklady sprievodcu. Činnosti a povinnosti sprievodcu pred, počas a po zájazde: príprava na zájazd, odborný výklad, poskytovanie praktických a technických informácii, organizácia programu, služieb, bezpečnosti a komfortu zájazdu, exkurzie, využívanie moderných nástrojov a technológií v sprievodcovstve. Spätná väzba (dotazníky spokojnosti, námety na vylepšenie ponuky CK).
Perspektíva: Aktuálna
5
poznávacie zájazdy, ich program, poskytované služby a ich pravidlá, príprava a zaisťovanie
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Charakteristika a význam poznávacích zájazdov v ponuke produktu CR, štruktúra a program, úlohy sprievodcu, poskytovanie objednaných služieb, pravidlá organizácie poznávacieho zájazdu z pohľadu sprievodcu (organizačné, právne), príprava a zaistenie zájazdu, riešenie bežných a mimoriadnych situácií počas poznávacieho zájazdu, spolupráca s dodávateľmi služieb, pomôcky a prezentačná technika.
Perspektíva: Aktuálna
5
právne a komerčné aspekty poskytovania služieb
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Úloha sprievodcu ako poskytovateľa služieb; právne aspekty: oprávnenie na výkon činnosti sprievodcu v CR, akreditovaný kurz, zmluvné vzťahy, zodpovednosť za bezpečnosť, reklamačné konanie. Komerčné aspekty (ekonomické zásady): cena a odmena za služby, marketing a propagácia produktu cestovnej kancelárie, aj činnosti sprievodcu, fakturácia, dane, ochrana spotrebiteľa a zodpovednosť; etické a profesijné normy, riziká manažmentu.
Perspektíva: Aktuálna
5
postupy a spôsoby práce s virtuálnou a rozšírenou realitou pri prezentácii atraktivít cestovného ruchu
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Moderné nástroje a technológie v sprievodcovstve: aplikácie, audioguidy, QR kódy, sociálne siete, online marketing, digitálny booking a ticketing systém.
Charakteristika, ciele využívania virtuálnej reality (VR) a rozšírenej reality (AR).
VR (úplne digitálne vytvorené prostredie, napr. prehliadka historických objektov), AR (digitálne vrstvy premietané na skutočné prostredie, napr. modely zaniknutých objektov, interaktívne popisy); rozdiel medzi VR a AR; príklady. Postupy práce sprievodcu s VR, AR.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: VR/AR Virtuálna realita / Vnorená realita / Rozšírená realita
5
zásady poskytovania prvej pomoci
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: Absolvovanie základného kurzu prvej pomoci, postupy pri bežných aj pri špecifických nehodách, zásady prevencie a dodržiavanie bezpečnosti, informácie o stave postihnutého, privolanie odbornej pomoci, postupy poskytovania neodkladnej pomoci, používanie lekárničky.
Perspektíva: Aktuálna
5
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Špecifikácia: Právny rámec (Zákon č. 124/2006 Z. z. o BOZP – ustanovuje všeobecné zásady prevencie, povinnosti zamestnávateľov aj zamestnancov, Vyhláška 356/2007 Z. z. – definuje obsah školení pre zamestnancov vrátane sprievodcov). Prevencia, predchádzanie nehodám a incidentom v zmysle BOZP a PO.
Perspektíva: Aktuálna
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
dodržiavanie platných právnych predpisov súvisiacich so živnostenským podnikaním
Príznak: Prierezová
Špecifikácia: Praktická aplikácia právnych noriem a nariadení týkajúcich sa podnikania (Zákon č. 455/1991 o živnostenskom podnikaní), Zákon na ochranu spotrebiteľa, ochrana autorských práv, bezpečnosti a daňových povinností. Dodržiavanie daňových a odvodových povinností, dodržiavanie ochrany spotrebiteľa a cestujúcich, dodržiavanie predpisov v zahraničí. Uzatvorenie zmluvy o spolupráci s cestovnou kanceláriou. Vedieť preukázať právnu a odbornú spôsobilosť sprievodcu.
Perspektíva: Aktuálna
4
prezentácia podrobných tematických informácií o reáliách a špecifikách v cestovnom ruchu
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Interpretácia a prezentácia kultúrnych reálií a špecifík v oblasti kultúry: vysvetľovanie historických reálií (bez politizácie a skresľovania) od archeologických nálezísk po súčasnosť, prezentácia architektonického urbanizmu, kultúrno-historických pamätihodností podľa jednotlivých historických období, interpretácia umeleckých slohov v architektúre, v umení, maliarstve, sochárstve, v hudbe, v literatúre, divadle; ľudová architektúra, zvyky, tradície. Jazykové špecifiká, náboženské a duchovné prvky. Predstavovanie významných osobností spojených s navštívenými lokalitami, prezentovanie a vysvetľovanie technických pamiatok. Prezentovanie prírodných reálií a špecifík (geológia územia, geomorfologické celky, chránené územia, národné parky, chránené krajinné oblasti, prírodné rezervácie a prírodné pamiatky, flóra a fauna, turistická infraštruktúra). Interpretácia výskytu prírodných liečivých zdrojov, ich využívanie v kúpeľníctve. Vysvetľovanie tradície kúpeľníctva na našom území, prezentácia kúpeľných miest a indikačného zamerania kúpeľov na Slovensku, interpretácia významu kúpeľníctva ako preventívne faktora vplývajúceho na zdravie obyvateľstva v spojení s wellness turizmom a horským turizmom (klimatické kúpele). Prezentovanie mestského turizmu, vidieckeho turizmu a agroturizmu, horského turizmu, relaxačného, náboženského turizmu (púte). Analyzovanie sociálno-kultúrnych špecifík (mentalita obyvateľstva, regionálne zvyky a folklór, sviatky, tradície, tradičná a súčasná gastronómia). Využívanie rôznych prezentačných techník vo výklade sprievodcu na zatraktívnenie lokalít a informácií o navštevovaných miestach.
Perspektíva: Aktuálna
5
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Špecifikácia: Uplatňovanie zákonných noriem o BOZP, PO, absolvovanie zákonom stanovených školení o BOZP a PO. Posudzovanie a prevencie rizík, dodržiavanie bezpečných pracovných postupov v špecifickom prostredí účastníkov zájazdov (cudzie prostredie, extrémne podnebie, iná kultúra a zvyky, rečová bariéra a pod.), dodržiavanie hygienických pravidiel, pri epidémiách karanténnych odporúčaní, uplatňovanie informovanosti zamestnávateľa o nebezpečných situáciách. Uplatňovanie protipožiarnej prevencie (dodržiavanie zákazu fajčenia, manipulácie s ohňom, elektrinou) a dodržiavanie zásad správania sa pri požiari.). Ovládanie pravidiel cestnej premávky.
Perspektíva: Aktuálna
5
automatizovaná komunikácia so zákazníkmi prostredníctvom chatbotov
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Aplikovanie automatizovaných komunikačných nástrojov (s využitím umelej inteligencie) na simuláciu konverzácie s človekom prostredníctvom textu alebo hlasu s cieľom zefektívniť zákaznícky servis, zrýchliť odpovede na dotazy a znížiť náklady. Využívanie chatbotov pred, počas cesty a po návrate. Prezentovanie výhod, nevýhod, uplatňovanie chatbotov v praxi (príklady), využívanie chatbotov v sprievodcovskej činnosti ako doplnok k osobnej službe.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
4
profesionálne jednanie a komunikácia v oblasti cestovania, turistiky a voľného času
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Aplikovanie interkultúrnej komunikácie sprievodcu a prispôsobenie výkladu rôznym národnostiam, sociálnym skupinám s rešpektovaním kultúrnych odlišností, uplatňovanie plánovania prestávok a adaptácie výkladu. Aplikovanie flexibility, empatie voči turistom, etikety a profesijných zásad v práci sprievodcu vo vzťahu ku klientom a k dodávateľom služieb (vzhľad, dochvíľnosť, presnosť, osobný prístup, neverbálna komunikácia, uplatňovanie schopnosti zaujať). Predvedenie riešenia modelových mimoriadnych situácií v činnosti sprievodcu (nespokojný turista, krádež, úraz, ochorenie klienta, hospitalizácia, smrť, strata dokladov, živelná pohroma, politická demonštrácia).
Perspektíva: Aktuálna
5
poskytovanie podrobných informácií zákazníkom o ponúkaných službách a ich cenách
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Aplikácia vedomostí, skúseností a sprostredkovanie zážitkov klientom prostredníctvom podávania informácií. Poskytovanie informácií o základných a doplnkových službách, možnosti cestovného poistenia účastníkov CR v domácom a zahraničnom CR, o cenách služieb, objasnenie itineráru zájazdu. Prehľadná prezentácia platených a neplatených služieb (fakultatívne služby, povinné a nepovinné poplatky, miestne dane, poskytovanie informácií o miestnych menách a možnostiach platby). Uplatňovanie rôznych foriem poskytovania informácií (ústne, písomne, digitálne s využitím moderných chytrých aplikácií a QR kódov s odkazom na ponuky služieb). Dodržiavanie zásad pri informovaní o cenách (transparentnosť, aktuálnosť, právna presnosť, zodpovednosť). Prezentácia produktov zastupujúcej cestovnej kancelárie, turistického informačného strediska s využitím moderných prezentačných prostriedkov (základné, doplnkové služby). Uplatňovanie kombinácie informovania, predaja produktu a starostlivosti o klienta.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
5
podávanie odborného výkladu ku kultúrnemu a prírodnému dedičstvu navštívenej oblasti
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Vysvetľovanie historických a kultúrnych súvislostí s kultúrnym a prírodným dedičstvom, pomenovanie a prezentovanie atraktivít zahrnutých do UNESCO, kultúrnych a prírodných pamiatok vo svete a na Slovensku, využívanie paralel pri uvádzaní a porovnávaní svetového a slovenského kultúrneho a prírodného dedičstva. Uplatňovanie prezentačných zručností, využívanie virtuálnej reality, rozšírenej reality. Aplikácia prezentačných techník.
Perspektíva: Aktuálna
5
poskytovanie rád, praktických informácií s ohľadom na interkultúrne väzby vo vybranej oblasti
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Prezentovanie praktických informácií a rád s porozumením kultúrnych rozdielov, aplikovanie presných a kultúrne citlivých informácií o danej oblasti tak, aby sa predišlo nedorozumeniam, urazeniu miestnych obyvateľov. Aplikovanie poznatkov z etikety a spoločenských noriem (náboženské zvyklosti, sviatky, kultúrne tabu), odporúčať vhodné správanie v chrámoch, mešitách, na verejných priestranstvách. Prezentácia praktických informácií o doprave, výmene mien, bezpečnosti, zdravotnej starostlivosti, o typoch na vhodné oblečenie, zvyky pri nakupovaní, vyjednávaní. Aplikácia empatie a adaptability (vnímanie potrieb turistov z rôznych kultúr, riešenie konfliktov z kultúrneho a jazykového nepochopenia, rešpekt k menšinám, rôznym náboženstvám a etnickým komunitám v cieľovom mieste.
Perspektíva: Aktuálna
5
poskytovanie rád, informácií a odborných výkladov účastníkom usporiadaných podujatí v príslušnom jazyku, vrátane tlmočenia
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Uplatňovanie poskytovania presných, zaujímavých a odborne právnych informácií v jazyku, ktorému účastníci rozumejú. Aplikovať tlmočenie (sprostredkovať informácie) lokálnych sprievodcov, sprievodcov miestnych objektov, poskytovateľov služieb, domácich obyvateľov s účastníkmi zájazdu ak sa ich jazykové kompetencie neprekrývajú. Uplatňovanie informovania o organizačných pokynoch, časovom harmonograme aktivít, bezpečnostných opatreniach, pri orientácii v destinácii, vysvetľovaní značiek, predpisov. Aplikovanie prezentačných a rétorických schopností (pútavé rozprávanie, hlas, gestá, očný kontakt, mimika), využívanie vizuálnych pomôcok (mapy, tablety, letáky).
Perspektíva: Aktuálna
5
príprava, organizovanie, finančné a technické zabezpečovanie zájazdov
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Uplatňovanie spolupráce s cestovnou kanceláriou a s miestnymi dodávateľmi služieb pri výbere destinácie, tvorbe programu, časového harmonogramu, logistického plánu, pri organizovaní, zabezpečovaní a poskytovaní služieb ubytovania, dopravy, rezervácie vstupov a iných služieb. Aplikovanie pomoci pri tvorbe a kontrole rozpočtu zájazdu, cenotvorbe, kalkulácií nákladov; evidovanie hotovosti (prostriedkov na služobnej platobnej karte) výdavkov, úhrady služieb. Aplikácia nástrojov na sprehľadnenie informácií o programe (itinerár zájazdu, cenník fakultatívnych výletov, cenník vstupov do navštevovaných objektov). Aplikovanie technického zabezpečenia služieb (kontrola kvality poskytovaných služieb a hygieny od dopravcov, ubytovateľov a dodávateľov ďalších služieb), dodržiavanie harmonogramu, uplatňovanie technických pomôcok a riešenie technických problémov. Riešenie krízových situácií a problémov.
Perspektíva: Aktuálna
5
ústna a písomná komunikácia v cudzom jazyku
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Uplatňovanie efektívnej komunikácie v jednom alebo vo viacerých cudzích jazykoch ústne aj písomne pre prácu s medzinárodnými partnermi a inštitúciami, s klientmi kde je nevyhnutná schopnosť dorozumieť sa, poskytnúť informácie, riešiť situácie a prezentovať destináciu (zahraničný cestovný ruch).
1. Ústna komunikácia:
o Schopnosť plynule a zrozumiteľne hovoriť o rôznych témach (kultúra, história, doprava, bezpečnosť).
o Vedenie výkladu v cudzom jazyku pre skupiny turistov (napr. počas exkurzie).
o Zvládanie bežných konverzácií s partnermi (recepcie, vodiči, miestni sprievodcovia).
o Reakcia na otázky, riešenie problémov, poskytovanie rád.
2. Písomná komunikácia:
o Príprava informačných materiálov, itinerárov, programov a pokynov pre turistov v cudzom jazyku.
o E-mailová a online komunikácia s ubytovateľmi, dopravcami, múzeami, rezervačnými systémami.
o Vedenie administratívnej dokumentácie a komunikácie v cudzom jazyku (napr. v rámci EÚ alebo zahraničných zájazdov).

Ústna komunikácia: plynulá a zrozumiteľná komunikácia o rôznych témach (kultúra, história, doprava, bezpečnosť), vedenie výkladu v cudzom jazyku, zvládanie bežných konverzácií s partnermi (recepcie, vodiči, miestni sprievodcovia), riešenie problémov, poskytovanie rád, zodpovedanie otázok. Reč, hlas v kombinácii s neverbálnou komunikáciou
Písomná komunikácia: Pripravovanie a vyhotovovanie informačných materiálov, itinerárov, programov a pokynov pre turistov v cudzom jazyku, elektronické komunikovanie s klientami, poskytovateľmi služieb, dopravcami, múzeami, rezervačnými systémami; vedenie administratívnej dokumentácie a komunikácie v cudzom jazyku (napr. v rámci EÚ alebo zahraničných zájazdov).
Aplikácia znalosti slovnej zásoby a fráz typických pre oblasť CR, formálnej a neformálnej komunikácie, prispôsobenie jazykovej úrovne klientele (seniori, deti, profesionáli), aplikovanie tlmočenia podstatných informácií.
Perspektíva: Aktuálna
5
vedenie skupiny v oblasti cestovania, turistiky a voľného času
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Organizovanie a vedenie osôb (dospelí, seniori, deti, osoby s telesným handicapom a špeciálnymi potrebami) podľa programu zájazdu, časového harmonogramu aktivít a objednaných služieb. Aplikovanie zručnosti orientácie v mapách a navigáciách. Výber atraktívnych trás s prihliadnutím na environmentálnu záťaž (využívanie alternatívnych dopravných prostriedkov), odporúčania lokálnych produktov, gastronomických zariadení klientom.
Aplikované metódy práce s klientom /so skupinou (využívanie priestoru počas peších prehliadok a jazdy v dopravných prostriedkoch. Manažment očakávania a zážitkové sprevádzanie.
Perspektíva: Aktuálna
5
využívanie virtuálnej a rozšírenej reality pri prezentácii atraktivít cestovného ruchu
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Prezentácia virtuálnej reality (VR) ako simulovaného prostredia generovaného počítačom, ktoré nahrádza reálne zmyslové podnety (napr. pomocou VR okuliarov). Prezentácia rozšírenej reality (AR) ako technológie, ktorá dopĺňa reálny svet o digitálne prvky (napr. informácie, 3D objekty), cez mobil alebo AR okuliare. Aplikovanie rozšírenej reality cez mobilné aplikácie (zobrazovanie dodatočných informácií pri pohľade cez kameru, napr. popisy pamiatok, dobové ilustrácie). Aplikovanie virtuálnej reality cez headsety počas prehliadok (simulácia minulosti, napr. bitka, výstavba hradu). Aplikovanie virtuálnych sprievodcov (avatar) (3D postava, ktorá sprevádza turistu po pamiatkach v aplikácii). Aplikovanie interaktívnych kioskov s AR/VR obsahom (múzeá, centrá návštevníkov).
Uplatňovanie týchto nástrojov sprievodcom za účelom sprostredkovania intenzívnejšieho zážitku návštevníkom, účastníkom zájazdov.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: VR/AR Virtuálna realita / Vnorená realita / Rozšírená realita
5
poskytovanie prvej pomoci
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: Aplikovanie poznatkov a skúseností základného kurzu prvej pomoci; ovládanie lokálnych tiesňových telefónnych čísel; podávanie prvej pomoci pri bežných aj pri špecifických nehodách, uplatňovanie zásady prevencie. Zabezpečovanie bezpečnosti, zisťovanie stavu postihnutého, privolanie odbornej pomoci, začatie neodkladnej pomoci, používanie lekárničky.
Perspektíva: Aktuálna
5
krízový manažment a manažment konfliktu
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Predvídanie a riešenie možných konfliktov medzi účastníkmi zájazdu, medzi účastníkmi a sprievodcom, účastníkmi a dodávateľmi služieb, uplatňovanie zásady udržania rozvahy a pokoja, ovládanie zásad psychohygieny a vytvárania priaznivého pracovného prostredia.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Efektívny manažment krízového riadenia
5
využívanie princípov manažmentu času
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Schopnosť operatívne plánovať svoju prácu (časový manažment), organizovať voľný čas iných osôb a flexibilne modifikovať priebeh akcie v dôsledku neplánovaných okolností s cieľom poskytnúť účastníkom zájazdu optimálny výklad, čo najintenzívnejší zážitok pri plnom zabezpečení objednaných služieb a programu. Zvládať stresové situácie pri dodržiavaní etiky výkonu povolania.
Perspektíva: Aktuálna
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Viazaná živnosť

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Učebné a didaktické pomôcky (interaktívne tabule, prezentačná technika, mikrofóny, simulátory a pod.)
Telo ako pracovný prostriedok
Hlas (umelecký hlasový prejav, napr. moderátor, spevák, dabovač)
Tlačoviny, textové dokumenty
Odborná literatúra
Mapy

Profil práce

Charakter činností
Prevádzkové práce v službách a obchode ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Nízka zodpovednosť, prípadné straty sú malé alebo ľahko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.