>
>
>
Vonkajšia strategická analýza prostredia (SWOT analýza)
Vonkajšia strategická analýza prostredia (SWOT analýza)
SWOT analýza je štruktúrovaná na:
- Predškolské vzdelávanie
- Základné školy a stredné školy(zahŕňa aj umelecké, špeciálne školy,…)
- Vysoké školy
- Vzdelávanie dospelých (pojem zahŕňa formálne, neformálne vzdelávanie) a práca s mládežou
Jednotlivé aspekty analýzy sú štruktúrované na:
- Všeobecné – platné pre všetky úrovne a formy vzdelávania
- Jednotlivé úrovne a formy vzdelávania
SILNÉ STRÁNKY SEKTORA
Všeobecne:
- Existencia „ohnísk“ kvality (kvalitných jednotlivcov, pracovísk a pod.)
- Podpora talentov – relatívne dobré výsledky žiakov a študentov v predmetových olympiádach (matematika, fyzika, chémia, informatika, robotika) a medzinárodných športových súťažiach
- Aktívne zapájanie sa do medzinárodnej spolupráce
- Zvyšujúce sa povedomie o potrebe zavádzania systémových zmien a inovácií do výchove a vzdelávania
- Podiel študentov v odbornom vzdelávaní a príprave je najvyšší v rámci krajín OECD
Predškolské zariadenia:
- Dlhá tradícia v predškolskom vzdelávaní
- Viditeľné a lepšie výsledky zaškolených detí počas štúdia na ostatných stupňoch vzdelávania
- Dobrá úroveň kvality poskytovaného vzdelávania
Základné školy a stredné školy:
- Dobrá historická skúsenosť v stredoškolskom vzdelávaní
- Zavedený systém duálneho vzdelávania a postupný rozvoj tohto segmentu
Vysoké školy:
- Vybudované sú dostatočné kapacity pre vzdelávanie – dostatok škôl, pracovísk, a vo väčšine odborov aj dostatok učiteľov
- Multiregionálnosť – vysoké školy nie sú koncentrované len v jednej oblasti, vzdelávanie je dostupné na celom území Slovenskej republiky a kapacity sú rozdelené vo všetkých krajoch
- Zavedenie nezávislého systému akreditácie a zabezpečovania kvality
- Postupná implementácia európskych a medzinárodných štandardov a procesov
Vzdelávanie dospelých a práca s mládežou:
- Rôznorodosť poskytovateľov firemného vzdelávania
- Flexibilita neformálneho vzdelávania
SLABÉ STRÁNKY SEKTORA
Všeobecne:
- Neexistujúci systém uznávania výsledkov neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa
- Slabá udržateľnosť ľudských zdrojov v sektore a relatívne nízky záujem o pedagogické povolanie, najmä mladých ľudí
- Nedostatočné spoločenské uznanie a finančné ohodnotenie pracovníkov vo vzdelávaní
- Nedostatočná kontinuita v uplatňovaní vzdelávacích politík
- Nedostatočná implementácia stratégií a politík EÚ a slabé využívanie eurofondov na rozvoj systému a kapacít v sektore
- Ponuka vzdelávania nereflektuje na potreby trhu práce
- Nemotivujúci systém hodnotenia a oceňovania kvality („kvalita za financie a financie za kvalitu)
- Nedostatočná motivácia k inovatívnosti
- Slabé využívanie nových metód a foriem vzdelávania
- Nedostatočné personálne kapacity odborných tímov pri inkluzívnom vzdelávaní
- Nedostatočná pružnosť existujúcej vzdelávacej ponuky, pomalá adaptácia na nové meniace sa trendy
- Absencia hodnotenia kvality škôl a školských zariadení
- Byrokratické zaťaženie
Predškolské zariadenia:
- Nedostatočné zvládnutie služieb pre znevýhodnené rodiny
- Slabá inklúzia marginalizovaných skupín
Základné a stredné školy:
- Zastaralá infraštruktúra i materiálne a technologické vybavenie škôl
- Poddimenzované personálne zabezpečenie a vysoká vyťaženosť zamestnancov v sektore
- Nepružná koordinácia a riadenie siete škôl a školských zariadení na regionálnej úrovni
Vysoké školy:
- Nedostatočná pripravenosť absolventov stredných škôl na štúdium na vysokých školách
- Častý nedostatočný prenos informácií medzi sektorom výchovy a vzdelávania a sektorom vedy a výskumu, ako aj aplikácia vedeckých poznatkov v praxi výchovy a vzdelávania
- Nedostatočná motivácia a ohodnotenie učiteľov a tým aj neatraktívnosť štúdia pedagogických smerov
- Prijímanie študentov na učiteľské študijné programy bez náročných kvalitatívnych výberových kritérií
- Nedostatočná praktická príprava študentov učiteľských študijných programov a trénerov počas štúdia
- Nedostatočná orientácia na kvalitu a uplatniteľnosť absolventov na trhu práce
Vzdelávanie dospelých a práca s mládežou:
- Chýbajúci systém organizovania, zabezpečenia a uznávania neformálneho vzdelávania
- Neexistujúci systém vzdelávania dospelých
- Neexistujúci systém financovania vzdelávania dospelých
PRÍLEŽITOSTI V SEKTORE
Všeobecne:
- Racionalizácia siete škôl a školských zariadení
- Podpora top pracovísk
- Hybná sila pri príprave pracovných síl na vývoj a využitie technológií budúcnosti
- Rozvíjanie internacionalizácie vzdelávacieho procesu
- Príprava ľudských zdrojov na zmenu environmentu – prechod od modelu Slovensko „fabrika“ (v zmysle prílišnej orientácie hospodárstva na výrobu a nedostatočnej podpory výskumu) k rozvinutej, mnohosektorovej, inovatívnej a výkonnejšej ekonomike
- Rozpracovanie systémov oceňovania a uznania výsledkov a angažovanosti žiakov a učiteľov, mládežníckych športových trénerov
- Efektívna alokácia finančných prostriedkov
- Vytvorenie platforiem na zdieľanie príkladov dobrej praxe v rámci domácich vzdelávacích inštitúcií
- Využívanie pracovníkov a odborníkov vyštudovaných v zahraničí
- Zvyšovanie a podpora mimoškolských a voľnočasových aktivít
- Monitorovanie a prognózovanie potrieb systému výchovy a vzdelávania
- Zavedenie kritérií kvality vzdelávacích a výchovných inštitúcií
- Zameranie na lepšie začlenenie a zaškolenosť cieľovej skupiny z vylúčených komunít, najmä z rómskeho prostredia, ako aj z komunity migrantov
- Komplexná starostlivosť v kariérovom poradenstve
- Uznávanie výsledkov neformálneho vzdelávania na trhu práce
- Vytvorenie systémového riešenia monitorovania absolventov a ich uplatniteľnosti v odbore počas celoživotného procesu vzdelávania
Predškolské zariadenia:
- Zvýšenie dostupnosti predškolského vzdelávania
- Posilnenie inklúzie marginalizovaných skupín, znevýhodnených skupín a cudzincov
Základné a stredné školy:
- Uplatnenie získaných znalostí, kritického myslenia a schopnosti sa učiť
- Participácia na inovačných procesoch znalostnej ekonomiky
- Zníženie počtu osôb ukončujúcich vzdelávanie predčasne
- Pri stredných odborných školách zintenzívnenie spolupráce medzi cvičnými firmami a zamestnávateľmi
- Zlepšenie postavenia pedagogických a odborných zamestnancov a starostlivosť o ich ďalšie vzdelávanie a kariérny rast
Vysoké školy:
- Príprava kvalitných ľudských zdrojov pre inovácie a budovanie novej, znalostnej ekonomiky
- Rýchly prenos nových vedeckých poznatkov do praxe
- Vytvorenie prostredia pre „start – up“ spoločnosti
- Zabezpečiť, aby sa aspoň jedna vysoká škola dostala medzi top európske inštitúcie
- Vzdelávanie dospelých a práca s mládežou
- Rozvoj kľúčových, ako aj špecifických kompetencií u dlhodobo nezamestnaných osôb alebo osôb potrebujúcich rekvalifikáciu
- Nevyhnutná odpoveď na inováciu znalostí v dôsledku zániku alebo inovácie pracovných pozícií
- Zníženie počtu osôb s nízkou kvalifikáciou a ich znovuzačlenenie na trh práce
OHROZENIA V SEKTORE
Všeobecne:
- Postupne narastajúca apatia a radikalizácia
- Zvýšenie počtu sociálne, ale aj kultúrne, či vzdelanostne slabých jedincov
- Nepriaznivý demografický vývoj, starnutie populácie.
- Stagnácia verejných financií a poddimenzované financovanie systému výchovy a vzdelávania
- Nedostatočné kapitálové výdavky
- Odliv mozgov do zahraničia
- Nedostatočný počet nových pracovníkov, prevažujúci vysoký priemerný vek učiteľov
- Nedostatočné vštepovanie morálnych hodnôt a postojov
- Kríza v rodine
Predškolské zariadenia:
- Nedostatočná infraštruktúra predškolských zariadení
Základné a stredné školy:
- Radikalizácia mladej generácie
Vysoké školy:
- Zníženie úrovne kvality vzdelávania v prípade niektorých vysokých škôl
- Uzatvorenosť prostredia vysokých škôl
- Nedostatočné zdieľanie príkladov dobrej praxe
Vzdelávanie dospelých a práca s mládežou:
- Nezáujem alebo obmedzené možnosti účasti na neformálnom vzdelávaní
- Neuznávanie výsledkov v praxi
- Nízky počet dospelých v systéme ďalšieho vzdelávania, nízka dostupnosť na regionálnej úrovni
- Nízky podiel nízko kvalifikovaných osôb v systéme ďalšieho vzdelávania