prednosť poskytovania sociálnych služieb terénnou a ambulantnou formou pred pobytovou formou je zadefinovaná v zákone o sociálnych službách – poskytovanie nových komunitných sociálnych služieb si vyžaduje plánovanie iných personálnych štruktúr, normatívov a pracovných podmienok odborných a obslužných pracovníkov sociálnych služieb
podpora procesu deinštitucionalizácie na medzinárodnej úrovni aj na národnej úrovni – nástroje podpory deinštitucionalizácie sociálnych služieb, rozvíjanie ľudských zdrojov podľa potrieb deinštitucionalizácie, finančná podpora z EŠIF
legislatívne definované požiadavky kvalifikačných predpokladov pre výkon odborných a obslužných činností v sociálnych službách
legislatívne zakotvené normatívy maximálnych počtov prijímateľov ambulantných a pobytových sociálnych služieb na jedného zamestnanca a minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov
zavedenie inštitútu supervízie do všetkých oblastí poskytovania sociálnych služieb
zavedenie podmienok kvality sociálnych služieb a ich hodnotenia do legislatívy, s osobitným zameraním na personálnu oblasť a rozvoj ľudských zdrojov
legislatívne zakotvený inštitút Jednotného informačného systému sociálnych služieb
existencia stavovskej organizácie sociálnych pracovníkov a asistentov sociálnej práce – vplyv profesijného združenia na rozvoj ľudských zdrojov (určovanie pravidiel a požiadaviek na celoživotné vzdelávanie, na etiku výkonu odborných činností, kvalifikačné predpoklady a pod.)
legislatívne nastavené pravidlá pre celoživotné vzdelávanie sociálnych pracovníkov a odborných pracovníkov v oblasti sociálnych vecí a rodiny
záujem pracovníkov v sociálnych službách o celoživotné vzdelávanie
postupné presadzovanie moderných trendov poskytovania sociálnych služieb na národnej, regionálnej i lokálnej úrovni – záujem o rozvoj nových technológií, technologických zariadení a informatizácie v sociálnych službách, s vplyvom na uľahčenie výkonu odborných a obslužných činností, v niektorých prípadoch aj s vylúčením personálneho vstupu; záujem o energetickú úspornosť v sociálnych službách a pod.
možnosti viaczdrojového financovania sociálnych služieb – vytváranie priestoru pre konkurencieschopnosť sociálnych služieb a zvyšovanie požiadaviek na kvalitu ľudských zdrojov
komunikácia poskytovateľov sociálnych služieb s poskytovateľmi vzdelávania pri realizácii praktickej výučby študentov najmä zo študijných odborov sociálna práca, pedagogika, špeciálna pedagogika. Reflektovanie požiadaviek praxe do školského prostredia
vysoká miera empatie a nadpráce odborných pracovníkov v sociálnych službách
spoločenský dopyt a záujem o pozitívne zmeny v sociálnej oblasti
Slabé stránky
vysoký dopyt po poskytovaní sociálnych služieb – nesúlad medzi potrebou a ponukou sociálnych služieb
neaplikovanie zistení z analýz a výskumov, štatistická nejednotnosť výkazov o poskytovaných sociálnych službách, neexistujúci jednotný informačný systém sociálnych služieb,
nezmapované požiadavky na ľudské zdroje v komunitných sociálnych službách
len formálna existencia komunitných plánov sociálnych služieb, nedostatočná implementácia komunitných plánov do praxe, chýbajúce plánovanie sociálnych služieb vrátane ľudských zdrojov najmä v menších sídlach
nedostatočne rozvinuté sociálne služby na komunitnej úrovni, nízka verejná laická i odborná diskusia o potrebe deinštitucionalizácie v samospráve, neosvojenie si vlastných kompetencií zabezpečenia sociálnych služieb, spoliehanie sa na pobytové sociálne služby zabezpečované vyššími územnými celkami, inštitucionálnym systémom s vysokým personálnym zastúpením
vysoký podiel pobytových sociálnych služieb v porovnaní s terénnymi a ambulantnými službami – orientácia na iné pracovné podmienky a personálne požiadavky
absencia koncepcie dlhodobej sociálno-zdravotnej starostlivosti o odkázané osoby – neexistujúci model a predstava personálneho riešenia
nedostatočné medzirezortné prepojenie sociálnych služieb, zdravotnej starostlivosti, školstva a spravodlivosti
nízky spoločenský status pracovníkov zamestnaných v sociálnych službách
nedostatok stredného odborného personálu – najmä opatrovateliek a zdravotných asistentov
sústavné legislatívne výnimky z kvalifikačných predpokladov na výkon odborných činností v sociálnych službách, s následnou znižujúcou sa kvalitou odborného výkonu
absentujúci a nerozvinutý systém vzdelávania odborných pracovníkov v sociálnych službách
finančné zabezpečenie vzdelávania v spôsobilosti na výkon povolania a dopĺňania vedomostí a zručností potrebných na výkon sociálnej práce a odborných činností v sociálnych službách z verejných zdrojov výlučne pre pracovníkov štátnej a verejnej správy
vzdelávanie pracovníkov neverejných poskytovateľov sociálnych služieb je závislé na vonkajších finančných zdrojoch, spravidla na finančných prostriedkoch z EŠIF
slabé finančné ohodnotenie pracovníkov v sociálnych službách, nízko pod úrovňou priemernej mzdy na Slovensku
nejednotné odmeňovanie rovnakých pracovných pozícií v sociálnych službách (u verejných poskytovateľov upravuje odmeňovanie zákon o odmeňovaní pri výkone prác vo verejnom záujme, u neverejných poskytovateľov Zákonník práce)
vysoká fluktuácia zamestnancov v sociálnych službách
vysoká fyzická a psychická záťaž pracovníkov v sociálnych službách, absentujúce sociálne benefity zamerané na rekondíciu zdravia pracovníkov v sociálnych službách
administratívna záťaž zamestnancov v sociálnych službách
nedostatočný rozsah realizovaných hodín supervízie v sociálnych službách v praxi
nedostatočne využitý potenciál informačno-komunikačných technológií v sociálnych službách
vysoký podiel prijímateľov sociálnych služieb zbavených spôsobilosti na právne úkony s určením opatrovníka / zástupcu poskytovateľa sociálnej služby
sociálne služby poskytované vo veľmi obmedzenej forme osobám, ktoré zotrvávajú v segregovanej lokalite s prítomnosťou koncentrovanej a generačne reprodukovanej chudoby (častokrát je to spôsobené aj zlou sociálnou a technickou infraštruktúrou v daných lokalitách) – nezmapované dlhodobé potreby ľudských zdrojov v oblasti služieb krízovej intervencie
nedostatočná podpora preventívnych programov v oblasti finančnej gramotnosti, právnej pomoci, zdravotnej edukácie,
nízka informovanosť a schopnosť občanov uplatniť svoje práva a pod.
chýbajúce systémy a sieť sociálneho, psychologického a právneho poradenstva dostupného aj sociálne ohrozeným občanom
nevhodné architektonické riešenia budov (vrátane ich energetickej náročnosti), v ktorých sa poskytujú sociálne služby s vplyvom na ľudské zdroje (napr. fyzická náročnosť obsluhy imobilných prijímateľov sociálnych služieb bez dostupných technických pomôcok, budovy bez výťahu, prestarnuté a nezateplené budovy náročné na údržbu a prevádzku a pod.)
nejednotný systém rozdeľovania verejných zdrojov na sociálne služby, garantujúci plné financovanie len verejných poskytovateľov sociálnej služby – vytvára pozitívnu diskrimináciu ľudských zdrojov verejného poskytovateľa, zabraňuje prirodzenej konkurencieschopnosti a možnostiam zvyšovania kvality sociálnych služieb, diskriminuje pracovníkov neverejných poskytovateľov sociálnej služby
suplovanie financovania základných a nevyhnutných terénnych sociálnych služieb (terénnej sociálnej práce, opatrovateľskej služby a pod.) formou národných a dopytovo orientovaných projektov – vytváranie dočasného krátkodobého efektu, čo spôsobuje personálnu neistotu a nestabilitu v sociálnych službách
Príležitosti
existencia viacerých strategických dokumentov a programov na národnej úrovni, podporujúcich rozvoj komunitných služieb a možnosť plánovania ľudských zdrojov v nových podmienkach presadzujúcich lokálne orientované integrované sociálne služby
reálna podpora a stimuly modernizácie, inovácie a integrácie sociálnych služieb z Európskej únie s dopadom na ľudské zdroje (využitie zdrojov z EŠIF a Plánu obnovy a odolnosti SR pri budovaní moderných foriem komunitných sociálnych služieb s dostupnými modernými technologickými a kompenzačnými pomôckami umožňujúcimi sebaobsluhu prijímateľov sociálnych služieb, prípadne uľahčenie starostlivosti; projektov služieb lekárskej starostlivosti „na diaľku“ – využitie telemedicíny; na aplikovanie jednotného informačného systému poskytovateľov sociálnych služieb a pod.)
priestor pre konkurencieschopnosť ľudských zdrojov v sociálnych službách vytvorením transparentného financovania sociálnych služieb, so zachovaním práva výberu poskytovateľa sociálnej služby prijímateľom sociálnej služby
garantovanie primeranej mzdy zodpovedajúcej spoločenským potrebám a náročnosti výkonu odborných činností
zabránenie odlevu odborných pracovníkov zo sektora sociálnych služieb do iných štátov
adekvátne motivovanie pracovníkov v sociálnych službách na poskytovanie kvalitnej starostlivosti
zabezpečenie pracovníkov v sociálnych službách, prostredníctvom sociálnych a pracovných benefitov – bezpečného pracovného prostredia, primeraného pracovného zaťaženia, kontinuálneho vzdelávania a možností profesionálneho rozvoja, kariérneho postupu, stimulov na podporu rodinného života, regenerácie zdravia, príplatkov za sťažené pracovné podmienky a i.
zjednotenie systému odmeňovania pracovníkov v sociálnych službách
personálna stabilizácia sociálneho sektora
zvýšenie spoločenského statusu zamestnancov
využívanie informačných a telekomunikačných technológií pri poskytovaní sociálnych služieb a vytváraní inovatívnych sociálnych služieb s odlišnými nárokmi na ľudské zdroje
vytvorenie dôstojných pracovných podmienok a prostredia pre výkon praxe
aplikovanie nových technológií a inovácií pre uľahčenie pracovných procesov, odľahčenie fyzicky náročných prác, modernizovanie prostredia s ohľadom na bezpečnosť pri práci
inovovanie obsahu vzdelávania v odboroch, ktorých absolventi sa uplatnia v sociálnych službách v súlade s potrebami praxe, inováciami a so zameraním na rozvoj kľúčových kompetencií pre 21. storočie a prácu v multidisciplinárnom tíme
legislatívne zakotvenie celoživotného vzdelávania pracovníkov v odborných činnostiach (definovanie špecializačných vzdelávacích programov, nadstavbových programov, samoštúdia a pod.) – prepojenie celoživotného vzdelávania pracovníkov v sociálnych službách s potrebami prijímateľov sociálnych služieb a požiadavkami sociálnych systémov
vytvorené legislatívne prostredie na efektívne plánovanie kapacít v sociálnych službách – zavedením Jednotného informačného systému do praxe
zvýšenie investícií do sociálnej infraštruktúry a zníženie nerovnosti z hľadiska poskytovania sociálnej starostlivosti na regionálnej a miestnej úrovni
využitie potenciálu neverejných poskytovateľov, ktorí uspokojivo a kvalitne zabezpečujú všetky potreby v oblasti sociálnych služieb
prebiehajúce procesy transformácie a deinštitucionalizácie sociálnych služieb, podporujúce plánovanie ľudských zdrojov v inovatívnom komunitnom prostredí sociálnych služieb
podpora miestnej zamestnanosti rozvojom nových kvalitných sociálnych služieb v komunite
vytvorenie modelu sociálno-zdravotnej starostlivosti s orientáciou na potreby obyvateľstva a najmä na personalizáciu sociálnej a sociálno-zdravotnej starostlivosti
zavedenie systematického prognózovania pracovnej sily v sociálnych službách, pri analýze trhu práce v sociálnych službách s akceptovaním sociálnych vplyvov (starnutie celej populácie, migrácia pracovníkov a pod.) a lokálnych špecifík a potrieb
Hrozby
pretrvávajúci nedostatok v plánovaní verejných zdrojov na sociálne služby, plánovania ľudských zdrojov, v súvislosti so starnutím populácie
vysoký dôchodkový vek pracovníkov v sociálnych službách
nezáujem mladých ľudí o prácu v sociálnych službách
nedostatok kvalifikovaných pracovníkov v sociálnych službách
absentujúca koncepcia politiky dostupného nájomného bývania umožňujúca efektívnu migráciu za prácou najmä mladých ľudí
neochota samospráv prevziať na seba zodpovednosť za poskytovanie komunitných sociálnych služieb, ktoré majú byť alternatívou k pobytovým službám – základná prekážka pri plánovaní ľudských zdrojov v komunitných sociálnych službách
nedostatočné finančné zdroje samospráv pri rozšírených kompetenciách sa negatívne kompenzujú v sociálnej oblasti
zvyšujúci sa podiel sociálne vylúčených obyvateľov s vyššími nárokmi na odborných pracovníkov sociálnych služieb krízovej intervencie a poradenských služieb
nedostatočná medzirezortná spolupráca spôsobujúca rigidné a tradičné plánovanie ľudských zdrojov
uprednostňovanie inštitucionálnych služieb zo strany prijímateľov sociálnych služieb
neexistujúca analýza nákladov a prínosov (CBA) prevencie verzus sanácie „inštitucionálna“ sociálna starostlivosť v zariadeniach sociálnych služieb a stále pretrvávajúce „inštitucionálne myslenie“ zamestnancov pracujúcich v sociálnych službách, čo hlboko zasahuje do práv a slobôd prijímateľov sociálnych služieb
vážne ohrozenie celej stratégie deinštitucionalizácie, s ktorou sa pracovníci nevedia stotožniť a odpútať sa od podstaty inštitucionálnej sociálnej starostlivosti. Problematika je zhrnutá v potrebe vzdelávania v „Príležitostiach“.
nedostatočná ekonomická stimulácia a pretrvávajúca migrácia pracovníkov v sociálnych službách (prevažne opatrovateliek) do ekonomicky silnejších štátov (lepšie pracovné podmienky, lepšie finančné ohodnotenie a pod.)
odklon od európskeho smerovania rozvoja sociálnych služieb v prirodzenom integrovanom prostredí človeka a nenaplnenie predstáv plánovania ľudských zdrojov v inovatívnych podmienkach (Deinštitucionalizácia je nielen národná, ale aj európska stratégia a predpokladá úplné zrušenie inštitucionalizovanej starostlivosti, t. j. starostlivosti vo veľkokapacitných sociálnych službách (nové komunitné sociálne služby podporované z EÚ majú byť plánované v kapacite najviac 6 + 6 miest v jednom bytovom dome). Podľa toho je potrebné urobiť predbežnú analýzu potreby inej štruktúry personálnych zdrojov – odborných a obslužných pracovníkov. V nových komunitných sociálnych službách bude potrebné plánovať viacej opatrovateľov, pracovníkov sociálnej rehabilitácie, sociálnych a odborných pracovníkov, menej obslužných pracovníkov – prevádzkovo-technických pracovníkov a pod.)
neschopnosť systému zabezpečiť kvalitné sociálne služby garantovanou kvalifikovanou pracovnou silou pre všetkých, ktorí ich potrebujú
slabá odborná úroveň sociálnych pracovníkov, ktorí získali vysokoškolské vzdelanie bez predchádzajúcej znalosti sociálnej problematiky,
zneužívanie sociálnej problematiky na politické ciele (nenaplnené predvolebné sľuby o zámeroch v sociálnych službách, o zvyšovaní platov pracovníkov v sociálnych službách, rozvoji výstavby sociálnych služieb, first hausing projektov pre ľudí bez domova a pod.)
zneužívanie klientov v sociálnych službách na propagáciu osobných záujmov (Neprimeraná propaganda sociálnych zámerov niektorých lokálnych zástupcov samospráv – napríklad budovanie veľkokapacitných zariadení sociálnych služieb (bez predchádzajúcej znalosti legislatívneho prostredia sociálnych služieb a pod.), poskytovanie jednorazovej vecnej výpomoci bez systémových opatrení, a pod.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci operačného programu ľudské zdroje.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.