>
>
>
Identifikácia kritických a kľúčových činiteľov
Identifikácia kritických a kľúčových činiteľov
Cieľom je zosumarizovať výsledky analýzy vonkajšieho prostredia a analýzy vnútorného prostredia sektora. Ako kritické činitele sa uvádzajú také vplyvy, ktoré môžu v budúcnosti, v priebehu 10 rokov, ohroziť konkurenčnú schopnosť sektora. Ako kľúčové činitele sa identifikujú činitele ovplyvňujúce úspešný vývoj sektora na báze konkurencieschopných ľudských zdrojov.
Jedným z kritických činiteľov najviac ohrozujúcich sektor je negatívny demografický vývoj a riziková veková štruktúra ľudských zdrojov, konkrétnejšie alarmujúcim trendom je vymieranie kvalifikovaných umeleckých remeselníkov, ale aj ďalších zamestnaní uvedených v tab. č. 3 vyššie, najmä knihovníkov. Naopak, osobitne dôležitým kľúčovým činiteľom je efektívne využívanie digitálnych technológií pri procese tvorby, produkcie, distribúcie a marketingu v rámci odvetví kultúrneho a kreatívneho priemyslu a nadväzovanie súvisiacej medzisektorovej spolupráce, najmä so sektorom IKT.
Medzi ďalšie kritické činitele patria:
- mimoriadne negatívny dopad pandémie COVID-19 a súvisiacej hospodárskej recesie na fungovanie subjektov v KKP a dopyt spotrebiteľov po kultúre;
- výrazné podfinancovanie sektora KKP;
- nízky spoločenský status a podpora sektora;
- neuspokojivé legislatívne úpravy (napr. sponzoringu);
- nedostatočné finančné ohodnotenie pracovníkov;
- prehlbujúce sa regionálne rozdiely v rámci podpory kultúrnych aktivít a využívania potenciálu jednotlivých regiónov;
- nedostatočné výskumno-analytické kapacity a chýbajúce dáta v sektore KKP špeciálne, pokiaľ ide o oblasť rozvoja ľudských zdrojov;
- rušenie dôležitých študijných odborov (napr. knihovníctvo a kultúrno-osvetová činnosť) a znižujúca sa kvalita absolventov spojená s rušením učňovského školstva ako aj so systémom financovania regionálneho školstva, t.j. prechodom na normatívne financovanie;
- neukotvenosť systému vzdelávania dospelých na pracovisku;
- problém nedostatočnej využiteľnosti systému duálneho vzdelávania;
- nedostatočné sieťovanie aktérov v sektore KKP. Za kľúčové činitele sú považované:
- modernizácia vzdelávania pre sektor zavedením elementov podporujúcich prepájanie vzdelávacieho systému s požiadavkami praxe, vrátane zapojenia zamestnávateľských subjektov do vzdelávacieho procesu;
- systematická príprava manažérov pre kvalitné riadenie inštitúcií v sektore, najmä v oblasti riadenia a rozvoja ľudských zdrojov;
- intenzívny rozvoj podnikateľských a digitálnych zručností osôb pripravujúcich sa na povolanie, resp. zamestnancov v sektore KKP zo strany vzdelávacích inštitúcií, resp. zamestnávateľských subjektov;
- budovanie dobrého mena, podpora jedinečnosti a vysokej konkurencieschopnosti výkonných umelcov aj v medzinárodnom meradle;
- rozvoj kreativity a profesionality ľudských zdrojov v sektore a ich podielu na kultivácii kultúrnych potrieb (rast spotreby kultúry);
- efektívne využívanie potenciálu kultúrneho dedičstva prostredníctvom štandardných aj inovatívnych foriem jeho ochrany a prezentácie, vrátane rozvoja udržateľného kultúrneho turizmu;
- stratégia zmeny štruktúry ponuky dotačných mechanizmov a grantových schém na podporu vybraných oblastí kultúry s ich kvalitatívne narastajúcou krivkou;
- zvyšujúci sa záujem populácie o kultúru.