Sólista opery a operety

Sólista opery a operetySólista opery a operety je samostatný divadelný umelec umelecko-jazykového typu. Interpretuje sólové party piesní a hudobných skladieb príslušného hudobného štýlu, resp. žánra podľa svojho zamerania. Spolupracuje s ďalšími hudobníkmi a inscenačným tímom na tvorbe, skúšaní, naštudovaní a predvedení koncertného, operného a operetného repertoáru.
Sektorová rada
Sektorová rada pre kultúru a kreatívny priemysel
Kód/revízia
64335/2
Garant
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
Odporúčaná úroveň vzdelania
Q
SKKR
Úroveň 5
EKR
Úroveň 5
ISCED 2011
554
Regulácie
Výkon tohto zamestnania nie je regulovaný osobitným právnym predpisom.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 6 mesiacov.
ISCO-08
2652
SK ISCO-08
2652003
ESCO
1111
SK NACE Rev. 2
R90
CPA 2015
R90
Príslušnosť k povolaniu
2652003

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
5
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
5
Matematická gramotnosť
5
Digitálna gramotnosť
5
Mediálna gramotnosť
5
Environmentálna gramotnosť
5
Ekonomická a finančná gramotnosť
5
Občianske kompetencie
5
Zdravotná gramotnosť
5
Sociálne kompetencie
5
Osobnostné a emocionálne kompetencie
5
Schopnosť učiť sa
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
P
Podnikavosť
P
Analytické myslenie
P
Kritické myslenie
P
Strategické a koncepčné myslenie
P
Telesná zdatnosť
P
Talent
V
Tvorivosť (kreativita)
V

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
spôsoby a techniky neverbálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
marketing v kultúre a umení
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Nové formy prezentačných, marketingových a propagačných aktivít v oblasti sprístupňovania kultúrneho dedičstva, umeleckej produkcie a ďalších kultúrnych obsahov a hodnôt
5
právne predpisy v oblasti autorského práva
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
zmluvy a zmluvné vzťahy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
5
stavba a fungovanie hlasového orgánu
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: v kontexte so všetkými podpornými funkciami ľudského organizmu
Perspektíva: Aktuálna
5
zásady zdravého životného štýlu a prevencie vybraných civilizačných ochorení
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: zásady zdravej životosprávy
Perspektíva: Aktuálna
5
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
5
spev
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: technika operného, resp. operetného spevu
Perspektíva: Aktuálna
5
zásady a pravidlá notového zápisu
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: talianske hudobné názvoslovie
Perspektíva: Aktuálna
5
teoreticko-praktické problémy interpretácie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
tanečné techniky
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Znalosť príslušnej tanečnej techniky (charakterový, historický, ľudový, moderný tanec).
Perspektíva: Aktuálna
5
hudobná história
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: všeobecný prehľad o dejinách hudby
Perspektíva: Aktuálna
5
zásady hlasovej hygieny
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
teória hudobného umenia
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
psychológia tvorby a vnímania v umení
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
hudobné štýly a ich špecifiká vo vokálnych partoch
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
špecifiká umeleckej spolupráce s režisérom, dirigentom a ďalšími umeleckými pracovníkmi opernej, resp. operetnej prevádzky
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
hudobná literatúra daného žánru
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
hudobná estetika
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
interpretačné trendy súčasného hudobného divadla v kontexte tradície uvádzania operných a operetných diel rôznych autorov a slohových období
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
tvorivé postupy a metódy pri interpretácii dramatických diel
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
inovatívne spôsoby umeleckého vyjadrenia, naratívu, komunikácie a interakcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Imerzné umenie
5
špecifiká umeleckej a organizačno-technickej spolupráce s dirigentom, hudobným režisérom a ďalšími umeleckými a riadiacimi pracovníkmi hudobnej inštitúcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
umelá inteligencia v scénickom prejave
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Umelá inteligencia v kultúre a audiovizuálnom sektore
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
uplatňovanie právnych predpisov v zmysle Autorského zákona
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
5
sprostredkovanie recepcie nových druhov umenia
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Imerzné umenie
5
spolupráca s režisérom, dirigentom a choreografom pri speváckej interpretácii v koncertnom vystúpení alebo pri opernom, resp. operetnom umeleckom diele
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: tvorivá spolupráca s dirigentom, režisérom, choreografom a s ďalšími umeleckými partnermi (korepetítor, ďalší vokálni interpreti) na finalizácii výsledného umeleckého tvaru opernej, resp. operetnej inscenácie
Perspektíva: Aktuálna
5
používanie nových technológií v oblasti prezentácie umeleckých diel a exponátov
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Nové formy prezentačných, marketingových a propagačných aktivít v oblasti sprístupňovania kultúrneho dedičstva, umeleckej produkcie a ďalších kultúrnych obsahov a hodnôt
5
využívanie prvkov umelej inteligencie v hudobnej produkcii
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Umelá inteligencia v kultúre a audiovizuálnom sektore
5
využívanie prvkov umelej inteligencie v scénickom prejave
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Umelá inteligencia v kultúre a audiovizuálnom sektore
5
individuálna príprava a naštudovanie skladieb
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: individuálna príprava a naštudovanie sólových partov umeleckého diela v spolupráci s korepetítorom, uplatnenie tvorivého prístupu k naštudovaniu umeleckého diela po stránke vokálno-technickej, hudobnej a hudobnodramatickej
Perspektíva: Aktuálna
5
štýlová analýza interpretovaného diela
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
stvárnenie úloh po stránke vokálnej aj dramatickej v opernom, resp. operetnom umeleckom diele
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: samostatné koncertné vystúpenia, reprezentácia umeleckého pôsobiska po spoločenskej i umeleckej stránke, trvalé udržiavanie technicky vysokej interpretačnej úrovne, telesných dispozícií a estetického vzhľadu
Perspektíva: Aktuálna
5
voľba adekvátneho interpretačného prístupu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
interpretácia notového zápisu
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: čítanie notového zápisu a tvorba osobitnej podoby speváckej kreácie postavy, vytvorenie opernej alebo operetnej postavy z pohľadu hudobno-dramatického, na základe libreta a jeho hudobného stvárnenia
Perspektíva: Aktuálna
5
koordinácia a začlenenie umeleckého výkonu do komplexného vokálno-orchestrálneho tvaru
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
uplatňovanie individuálnych originálnych prvkov na dosiahnutie celkového umeleckého výkonu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
udržiavanie hlasovej dispozície
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: pri interpretácii umeleckého diela
Perspektíva: Aktuálna
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Umelecké nástroje, pomôcky a materiály
Hudobné nástroje a pomôcky
Telo ako pracovný prostriedok
Ruky ako pracovný prostriedok (manuálna zručnosť a/alebo jemná motorika používaná vo vyššej miere, než je bežné...)
Hlas (umelecký hlasový prejav, napr. moderátor, spevák, dabovač)
Sluch (hudobné nadanie alebo citlivý sluch používaný vo vyššej miere, než je bežné, napr. zvukár, hudobník, ladič nástrojov)
Tlačoviny, textové dokumenty
Odborná literatúra
Audio, video a filmová technika
Audio technika (profesionálna)

Profil práce

Charakter činností
Špecializované, tvorivé a vývojové práce ?

Postup práce
Netradičný, originálny postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.