Organický chemik

Organický chemikOrganický chemik študuje štruktúru, vlastnosti a reakcie organických zlúčenín s kovalentne viazaným uhlíkom. Špecializuje sa na ich izoláciou z rôznych zdrojov, alebo syntézu organických zlúčenín a nových materiálov aj s použitím inovatívnych a netradičných spôsobov syntézy. Pri práci využíva na purifikáciu produktov rôzne separačné metódy a na stanovenie štruktúry a vlastností látok používa rôzne analytické a fyzikálne metódy. Študuje inovatívne smery vývoja odboru, určuje vhodné postupy a techniky riešenia, samostatne alebo v kolektíve rieši danú úlohu projektu, formuluje problémy a hypotézy. Analyzuje, interpretuje, prezentuje a publikuje výsledky výskumu. Podieľa sa na aplikácii výsledkov v iných vedných odboroch a v hospodárskej praxi. Je tvorivým pracovníkom nielen vo výskume, technologickej praxi, ale aj v iných oblastiach aplikácie organickej chémie. Vykonáva, prípadne riadi vysoko odborné vedecké a tvorivé činnosti vo výskume, poskytuje poradenstvo alebo vzdelávanie v odbor...
viac...
Sektorová rada
Sektorová rada pre chémiu a farmáciu
Kód/revízia
496013/2
Garant
Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR
Alternatívne názvy
SKOrganik
Odporúčaná úroveň vzdelania
T
SKKR
Úroveň 7
EKR
Úroveň 7
ISCED 2011
767
Regulácie
Výkon tohto zamestnania nie je regulovaný osobitným právnym predpisom.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 24 mesiacov.
ISCO-08
2113
SK ISCO-08
2113005
ESCO
347
SK NACE Rev. 2
C20,M71,M72
CPA 2015
C20,M71,M72
Príslušnosť k povolaniu
2113005

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
7
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
7
Matematická gramotnosť
7
Digitálna gramotnosť
7
Mediálna gramotnosť
7
Environmentálna gramotnosť
7
Ekonomická a finančná gramotnosť
7
Občianske kompetencie
7
Zdravotná gramotnosť
7
Sociálne kompetencie
7
Osobnostné a emocionálne kompetencie
7
Schopnosť učiť sa
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Vodcovské schopnosti
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
V
Analytické myslenie
V
Strategické a koncepčné myslenie
V
Manuálna zručnosť
P
Tvorivosť (kreativita)
P

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
štatistické metódy vo výskume
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
metodológia výskumu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
etické a spoločenské stránky vedeckej práce
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
metódy výskumu a vývoja vo svojej oblasti
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
vzdelávacie a poradenské metódy a postupy
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
právne predpisy v oblasti chémie
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
nukleárna analýza
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
spektrálne metódy
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
anorganická chémia
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
organická chémia
Príznak: Sektorová(7) ?
Špecifikácia: Poznatky nových smerov vývoja odboru.
Perspektíva: Aktuálna
7
fyzikálna chémia
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
makromolekulová chémia
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
biochémia
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
jadrová chémia
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
analytická chémia
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
separačné metódy
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
chemické a fyzikálno-chemické skúšky a ich metódy
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zásady a postupy zaobchádzania s chemickými látkami a zmesami
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
priemyselná ekológia
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
bezpečnosť a metódy ochrany údajov analyzovaných vzoriek
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zásady uplatňovania princípov a ochrany kybernetickej bezpečnosti
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
softvéry a odborné aplikácie
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
metódy evidencie
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
6
základy technologických procesov v chemickej výrobe
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
bezpečnostné predpisy pri práci s nebezpečnými látkami
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci s rádioaktívnymi látkami
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
sledovanie platnej legislatívy a kontrola jej uplatňovania v súlade s internými predpismi organizácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
dodržiavanie zásad nakladania s chemickým odpadom
Príznak: Sektorová(7) ?
Špecifikácia: dodržiavanie zásad nakladania s chemickým odpadom a postupy regenerácie surovín
Perspektíva: Aktuálna
7
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
7
spracovávanie odborných stanovísk, posudkov, expertíz a oponentúr k problematike organickej chémie
Príznak: Sektorová(7) ?
Špecifikácia: Aplikácia výsledkov výskumu v iných vedných odboroch a v hospodárskej praxi.
Perspektíva: Aktuálna
7
laboratórne testy a interpretácia výsledkov
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
aplikácia techník spektrofotometrie
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zaznamenávanie nameraných hodnôt v chémii
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
realizovanie súvisiacich výpočtov zloženia homogénnych a heterogénnych zmesí
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
rozpoznávanie vzniku problémov a rizík pri riešení úloh a projektov, určovanie príčin, predvídanie dôsledkov a modifikácia ďalších postupov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
analýza a identifikácia vzdelávacích potrieb
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
analýza chemických látok
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
analýza chemických materiálov, surovín a výrobkov
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
vyhodnocovanie a interpretácia výsledkov chemických meraní
Príznak: Sektorová(7) ?
Špecifikácia: Formulovanie, interpretovanie, prezentovanie a publikovanie výsledkov výskumu.
Perspektíva: Aktuálna
7
aplikácia vedeckých poznatkov pri použití, výskume a vývoji nových postupov a metód v organickej chémii
Príznak: Sektorová(7) ?
Špecifikácia: Vykonávanie alebo riadenie vysoko odborných vedeckých, tvorivých činností vo výskume. Vývoj metód na určovanie štruktúry zlúčenín na báze uhlíka, alebo nových a netradičných spôsobov syntézy prírodných látok, organických zlúčenín a materiálov. Formulovanie problému a hypotézy, určovanie vhodných postupov a techník riešenia. Vykonávanie alebo riadenie vysoko odborných vedeckých, tvorivých činností vo výskume. Vývoj metód na určovanie štruktúry zlúčenín na báze uhlíka alebo nových a netradičných spôsobov syntézy prírodných látok, organických zlúčenín a materiálov. Formulovanie problému a hypotézy, určovanie vhodných postupov a techník riešenia.
Perspektíva: Aktuálna
7
zásady vedeckej práce, poznanie súvislostí výskum-vývoj-výroba-použitie
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
aplikácia inovatívnych poznatkov a postupov v chémii do praxe
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
vedenie a evidencia technickej a prevádzkovej dokumentácie v chemickej výrobe
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
publikovanie výsledkov výskumu v rôznych oblastiach chémie
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
poskytovanie poradenstva alebo vzdelávania v odbore organickej chémie
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
aktualizácia vlastných vedomostí a zručností v súlade so spoločenskými potrebami a požiadavkami pedagogickej a odbornej praxe
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
aktualizácia vedomostí a zručností
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
prezentácia výsledkov práce
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
kalibrácia a užívateľská údržba meracích prístrojov a zariadení podľa platných predpisov
Príznak: Sektorová(11) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
odber vzoriek na laboratórne analýzy
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zaobchádzanie s nebezpečnými látkami a prípravkami
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
bezpečná manipulácia s chemikáliami
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
práca so spektroskopickými a mikroskopickými prístrojmi a zariadeniami
Príznak: Sektorová(12) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
obsluha a starostlivosť o prístroje a zariadenia na výkon syntéz a analýz v organickej chémii
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
aplikácia štandardných postupov pri vedení chemického procesu, vrátane legislatívnych požiadaviek
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Pracovný odev, obuv a osobné ochranné pracovné pomôcky
Ochrana dolných končatín (obuv, chrániče, podložky)
Ochrana horných končatín (rukavice, rukávy, podložky, chrániče)
Ochrana hlavy (prilby, čiapky, čelenky, sieťky na vlasy, šatky)
Ochrana zraku a tváre (kukly, štíty, okuliare)
Ochrana dýchacích orgánov (rúška, masky, filtre, respirátory)
Ochrana trupu a brucha (vesty, plášte, zástery, pásy)
Ochrana kože (pasty, masti, oleje, mydlá, dezinfekčné pomôcky)
Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Učebné a didaktické pomôcky (interaktívne tabule, prezentačná technika, mikrofóny, simulátory a pod.)
Technické prostriedky riadenia prostredia
Vzduchotechnika (klimatizácia, odsávanie pár a chemikálií, generátory dymu)
Chladiace a vykurovacie prostriedky (ohrievače, odvlhčovače...)
Ručné nástroje
Špecifické a špecializované nástroje (nepatriace do predchádzajúcich skupín kategórie ručné nástroje)
Laboratórne pomôcky, prístroje a materiály
Laboratórne pomôcky a materiály (laboratórne sklo a porcelán, dávkovače kvapalín, pomôcky pre filtráciu, a pod.)
Základné laboratórne prístroje (mikroskopy, váhy, pipety, autoklávy, homogenizátory, odparky, termostaty a inkubátory, pH metre)
Analytické prístroje (na chromatografiu, spektrofotometriu, elektromigračné a elektroanalytické techniky, termické a mechanické)
Telo ako pracovný prostriedok
Ruky ako pracovný prostriedok (manuálna zručnosť a/alebo jemná motorika používaná vo vyššej miere, než je bežné...)
Tlačoviny, textové dokumenty
Odborná literatúra
Zákony, vyhlášky, nariadenia
Technické výkresy a schémy, tlačené pracovné postupy a procesy

Profil práce

Charakter činností
Špecializované, tvorivé a vývojové práce ?
Riadiace práce ?

Postup práce
Netradičný, originálny postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Vedenie úseku, odboru, útvaru, závodu a pod. ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.