Cirkevný hudobník

Cirkevný hudobníkCirkevný hudobník je hudobný umelec, ktorý je schopný viesť a sprevádzať bohoslužby a iné liturgické obrady na vysokej profesionálnej umelecko-liturgickej úrovni vrátane liturgického spevu a hry na organe. Ovláda odborné, teoretické vedomosti a praktické zručnosti dirigenta zboru a vedie ho, vytvára individuálnu dramaturgickú koncepciu cirkevného zboru. Profesionálne sa uplatňuje aj ako pedagóg hry na organe, cirkevnej hudby, dirigovania zboru. Odborne posudzuje stavebné systémy organov. Orientuje sa v smerniciach na ochranu historických nástrojov. Autorsky sa môže podieľať na tvorbe hudobných vystúpení/produkcií a participuje na ich dramaturgii.
Sektorová rada
Sektorová rada pre kultúru a kreatívny priemysel
Kód/revízia
495978/2
Garant
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
Alternatívne názvy
SKKantor
SKRegenschori
Odporúčaná úroveň vzdelania
Q
SKKR
Úroveň 5
EKR
Úroveň 5
ISCED 2011
554
Regulácie
Výkon tohto zamestnania nie je regulovaný osobitným právnym predpisom.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 12 mesiacov.
ISCO-08
2652
SK ISCO-08
2652014
ESCO
1109
SK NACE Rev. 2
R90
CPA 2015
R90
Príslušnosť k povolaniu
2652014

Kompetencie

Matematická gramotnosť
4
Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
5
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
5
Digitálna gramotnosť
5
Mediálna gramotnosť
5
Environmentálna gramotnosť
5
Ekonomická a finančná gramotnosť
5
Občianske kompetencie
5
Zdravotná gramotnosť
5
Sociálne kompetencie
5
Osobnostné a emocionálne kompetencie
5
Schopnosť učiť sa
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
E
Podnikavosť
E
Analytické myslenie
E
Strategické a koncepčné myslenie
E
Manuálna zručnosť
V
Talent
V
Tvorivosť (kreativita)
V

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
cirkevná liturgia
Príznak: Špecifická
Perspektíva: Aktuálna
5
cirkevná hudobná literatúra
Príznak: Špecifická
Perspektíva: Aktuálna
5
teória náboženstva a ideológie
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
latinský jazyk
Príznak: Špecifická
Špecifikácia: Odborný latinský jazyk.
Perspektíva: Aktuálna
4
psychológia
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Poznatky zo psychológie v rámci výkonu hudobnej činnosti.
Perspektíva: Aktuálna
5
základy manažmentu umeleckého diela
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
zásady a techniky profesionálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
spôsoby a techniky neverbálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
marketing v kultúre a umení
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
právne predpisy v oblasti autorského práva
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
zmluvy a zmluvné vzťahy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
zásady a postupy stavby a starostlivosti o organ
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
kompozičná hudobná teória
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
teória hudby
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Základy teórie hudby (noty, posuvky, kľúče, metrika a rytmika, dynamika, agogika, stupnice, príbuznosť tónin, intervaly, transpozícia melódií).
Perspektíva: Aktuálna
5
tvorivé postupy a metódy pri interpretácii hudobných diel organovej a klavírnej literatúry
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
teoreticko-praktické problémy interpretácie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
interpretačné štýly
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
dramaturgia
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
vokálna a vokálno-inštrumentálna literatúra
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
hudobná história
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Orientácia v dejinách hudby a v jej historických súvislostiach.
Perspektíva: Aktuálna
5
teória a techniky spevu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
notový zápis
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
teória a technika dirigovania
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
spôsoby aplikácie digitálnych technológií v realizačnom procese umeleckej produkcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálne umenia
5
didaktika a metodika v oblasti hudby
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Didaktika a metodika v oblasti profilového zamerania cirkevného hudobníka.
Perspektíva: Aktuálna
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
zostavovanie návrhov dramaturgických plánov a umeleckej koncepcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
pedagogická činnosť v oblasti hudby
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Pedagogická činnosť v oblasti profilového zamerania cirkevného hudobníka.
Perspektíva: Aktuálna
5
používanie digitálnych technológií v rámci umeleckej produkcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Inovatívne využitie digitálnych technológií pri tvorbe skladieb, naštudovaní koncertného repertoáru, resp. v rámci skúšobného procesu.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálne umenia
5
individuálna príprava a naštudovanie skladieb
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Tvorivé podieľanie sa na interpretácii hudobných diel.
Perspektíva: Aktuálna
5
štýlová analýza interpretovaného diela
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
dirigovanie hudobných diel určených pre zbory
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Základné zvládnutie techniky dirigovania, dirigovanie cirkevných spevokolov.
Perspektíva: Aktuálna
5
posudzovanie vlastnej tvorby a jej uplatňovanie v kontexte súčasných umeleckých tendencií a trendov
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
hudobná improvizácia
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
hra na hudobnom nástroji
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Hra na organe, klavíri, prípadne ďalších hudobných nástrojoch.
Perspektíva: Aktuálna
5
sólová spevácka interpretácia príslušného žánra
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Spev liturgických piesní zo spevníka.
Perspektíva: Aktuálna
5
voľba adekvátneho interpretačného prístupu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
dirigovanie orchestrálnych a vokálno-inštrumentálnych hudobných diel
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
interpretácia notového zápisu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
uplatňovanie individuálnych originálnych prvkov na dosiahnutie celkového umeleckého výkonu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Telo ako pracovný prostriedok
Hlas (umelecký hlasový prejav, napr. moderátor, spevák, dabovač)
Telo ako celok (fyzická zdatnosť, športová zdatnosť, umelecký pohybový prejav a pod., napr. profesionálny športovec...)
Sluch (hudobné nadanie alebo citlivý sluch používaný vo vyššej miere, než je bežné, napr. zvukár, hudobník, ladič nástrojov)
Ruky ako pracovný prostriedok (manuálna zručnosť a/alebo jemná motorika používaná vo vyššej miere, než je bežné...)
Zrak (používaný vo vyššej miere, než je bežné, napr. vizuálna kontrola výrobkov, napr. pilot)
Umelecké nástroje, pomôcky a materiály
Hudobné nástroje a pomôcky
Kancelárske prostriedky
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)

Profil práce

Charakter činností
Špecializované, tvorivé a vývojové práce ?

Postup práce
Presne vymedzený postup práce ?
Netradičný, originálny postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Nízka zodpovednosť, prípadné straty sú malé alebo ľahko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.