Člen tanečného zboru (okrem baletu)

Člen tanečného zboru (okrem baletu)Člen tanečného zboru (okrem baletu) sa aktívne a tvorivo podieľa na naštudovaní a kolektívnej interpretácii tanečných, hudobno-dramatických alebo iných umeleckých diel. V súčinnosti s režisérom, choreografom a autorom diela tvorivo pristupuje k jeho režijnému, dramaturgickému a choreografickému naštudovaniu s využitím tanca. Taktiež spolupracuje s vedúcim tanca, s tanečnými pedagógmi a s ďalšími členmi tanečného súboru, pričom akceptuje vývoj digitálnych technológií a umelej inteligencie v oblasti scénického prejavu, ktoré aktívne využíva vo svojej činnosti.
Sektorová rada
Sektorová rada pre kultúru a kreatívny priemysel
Kód/revízia
64350/2
Garant
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
Alternatívne názvy
SKČlen tanečného súboru
SKTanečný umelec
Odporúčaná úroveň vzdelania
Q ?
SKKR
Úroveň 5
EKR
Úroveň 5
ISCED 2011
554
Regulácie
Výkon tohto zamestnania nie je regulovaný osobitným právnym predpisom.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax nevyžaduje.
ISCO-08
2653
SK ISCO-08
2653004
ESCO
1115
SK NACE Rev. 2
R90
CPA 2015
R90
Príslušnosť k povolaniu
2653004

Kompetencie

Matematická gramotnosť
4
Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
5
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
5
Digitálna gramotnosť
5
Mediálna gramotnosť
5
Environmentálna gramotnosť
5
Ekonomická a finančná gramotnosť
5
Občianske kompetencie
5
Zdravotná gramotnosť
5
Sociálne kompetencie
5
Osobnostné a emocionálne kompetencie
5
Schopnosť učiť sa
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
E
Podnikavosť
E
Analytické myslenie
E
Kritické myslenie
E
Strategické a koncepčné myslenie
E
Telesná zdatnosť
V
Talent
V
Tvorivosť (kreativita)
V

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
spôsoby a techniky neverbálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
zásady zdravého životného štýlu a prevencie vybraných civilizačných ochorení
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: zásady zdravej životosprávy
Perspektíva: Aktuálna
4
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
divadelné umenie
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: všeobecný prehľad o dejinách divadla
Perspektíva: Aktuálna
5
teoreticko-praktické problémy interpretácie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
interpretačné štýly
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: interpretačné tanečné štýly
Perspektíva: Aktuálna
5
tanečné techniky
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: primeraná znalosť príslušnej tanečnej techniky (klasická, moderná, súčasná, ľudová, postmoderná)
Perspektíva: Aktuálna
5
hudobná história
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: všeobecný prehľad o dejinách hudby
Perspektíva: Aktuálna
5
dejiny tanca
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
historické a súčasné podoby tanečného umenia
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
teória tanca
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: tanečná typológia, ekológia tanca
Perspektíva: Aktuálna
5
výrazové prostriedky tanca
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
spôsoby aplikácie digitálnych technológií v realizačnom procese umeleckej produkcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: poznanie možností inovatívneho využitia technológií v rámci umeleckej produkcie, naštudovania umeleckého diela, resp. skúšobného procesu
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Digitálne umenia
5
umelá inteligencia v scénickom prejave
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: možnosti, postupy a spôsoby využitia umelej inteligencie v príprave na scénický prejav
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Umelá inteligencia v kultúre a audiovizuálnom sektore
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
spolupráca s inscenačným tímom v rámci umeleckej činnosti
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: spolupráca s choreografom, dramaturgom, režisérom, autorom a ďalšími členmi inscenačného tímu
Perspektíva: Aktuálna
5
spolupráca s tanečným majstrom, tanečným pedagógom a ďalšími členmi tanečného súboru v rámci umeleckej činnosti tanečného súboru
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
nácvik tanečných motívov a variácií počas skúšok tanečných úloh
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: rozvíjanie pohybovej (procedurálnej) pamäti
Perspektíva: Aktuálna
5
používanie digitálnych technológií v rámci umeleckej produkcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: inovatívne využitie technológií pri naštudovaní umeleckých diel, resp. v rámci skúšobného procesu
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Digitálne umenia
5
využívanie prvkov umelej inteligencie v scénickom prejave
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: pri individuálnej príprave a naštudovaní konkrétneho diela v oblasti tanca a spevu
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Umelá inteligencia v kultúre a audiovizuálnom sektore
5
udržiavanie kondičných a koordinačných schopností, telesných dispozícií a estetického vzhľadu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
voľba adekvátneho interpretačného prístupu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
aplikácia výrazových prostriedkov na vyjadrenie obsahu tanca
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: aplikácia umelecko-výrazových prostriedkov v rámci interpretačného stvárnenia tanečnej úlohy, vrátane využitia ďalších odborných zručností člena tanečného súboru (spev, herecký prejav, hra na hudobný nástroj a pod.)
Perspektíva: Aktuálna
5
individuálna príprava a naštudovanie tanečných úloh
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: uplatňovanie tvorivého prístupu pri naštudovaní umeleckého diela
Perspektíva: Aktuálna
5
kolektívne tanečné vystupovanie pri interpretácii tanečných alebo hudobno-dramatických diel
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: trvalé udržiavanie technicky vysokej interpretačnej úrovne, fyzických dispozícií, správnej životosprávy a estetického vzhľadu
Perspektíva: Aktuálna
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Pracovný odev, obuv a osobné ochranné pracovné pomôcky
Ochrana dolných končatín (obuv, chrániče, podložky)
Umelecké nástroje, pomôcky a materiály
Umelecké kostýmy, rekvizity a líčidlá
Telo ako pracovný prostriedok
Telo ako celok (fyzická zdatnosť, športová zdatnosť, umelecký pohybový prejav a pod., napr. profesionálny športovec...)
Sluch (hudobné nadanie alebo citlivý sluch používaný vo vyššej miere, než je bežné, napr. zvukár, hudobník, ladič nástrojov)
Hlas (umelecký hlasový prejav, napr. moderátor, spevák, dabovač)

Profil práce

Charakter činností
Špecializované, tvorivé a vývojové práce ?

Postup práce
Presne vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.